هفته سیاه نفت در آستانه سال‌نو

 این در حالی است که پیش بینی می شود در هفته پیش رو نیز قیمت‌ها در بازار جهانی بازهم تحت تاثیر رشد تولید آمریکا و روسیه کاهش یابد.

در سومین هفته از آخرین ماه سال میلادی سردی هوا به بازار نفت نیز سرایت کرد و علی رغم تلاش‌های اوپک برای بهبود شرایط، قیمت ها در بازارهای جهانی یکی از عمیق ترین ریزش های خود در14 ماهه اخیر را تجربه کردند.

نفت

گفتنی است در آخرین معاملات روز جمعه نفت برنت با افت یک درصدی (معادل 55 سنت) در محدوده 54 دلار و 10 سنت به کار خود در این هفته پایان داد. همچنین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس نیز در آخرین معامله با کاهش 0.63 درصدی به رقم 45 دلار و 49 سنت بازگشت و این یعنی سقوط 15 درصدی قیمت نفت تنها در پنج روز معاملاتی که راه را برای ریزش قیمت ها به آستانه 40 دلار هموارتر کرد. از دید تکنیکالیستی نزدیک ترین حمایت پیش روی وست تگزاس در حدود 42 دلار در هر بشکه است که در صورت از دست رفتن این حمایت باید شاهد نفت 39 دلاری در اولین روزهای سال نوی میلادی باشیم. اما از دید فاندامنتال با آغاز سال نو کلید و خوردن طرح کاهش تولید به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز توسط اوپک و متحدانش می توان امیدوار بود که حمایت 42 دلاری نفت وست تگزاس شکسته نشود.

نفت

در این بین کارشکنی های آمریکا نقش بسزایی در برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار نفت داشته است. ترامپ با توئیت‌های پیاپی و تهدید اوپک تصمیم داشت تا مانع از توافق بر سر کاهش تولید شود که موفق نشد. از این رو معافیت های بیشتری به کشورهای خریدار نفت ایران داد تا سمت عرضه را تقویت کند. همچنین آمریکا از عربستان و روسیه درخواست کرده بود برای جبران خلاء نفت ایران تولیدات خود را افزایش دهند.

این دو مقوله شوک عجیبی به قیمت نفت در آخرین ماه سال میلادی وارد کرده و کارشناسان داخلی که طرفدار مذاکرات ایران در اوپک بودند را قانع کرد که با وجود مذاکره و کاهش تولید، بازهم نفت در آستانه 40 دلاری شدن است. گفتنی است پس از پایان نشست اوپک و انتقادهایی که به زنگنه در خصوص تلاش برای توافق بی ثمر شده بود، برخی کارشناسان داخلی اعلام داشتند که اگر توافق کاهش تولید در اوپک صورت نمی گرفت باید منتظر نفت 40 دلاری می بودیم.

حال شاهد آن هستیم که مهره های شطرنج معادلات جهانی به نحوی چیده شده اند که نشان از آن دارد اوپک با کاهش سهم بازیگری در بازار نفت روبرو شده و غول های نفتی همچون روسیه ، آمریکا و عربستان سعودی به تنهایی سکاندار این بازار بی کشش شده اند.

اما این موضوع را نیز باید در نظر گرفت این کاهش قیمت هرچند که به محدوده 40 دلار نیز نزدیک شود اما پایدار نبوده و در صورت تثبیت قیمت ها در محدوده 40 دلار قدرت های نفتی با زیان قابل توجهی روبرو خواهند شد. چراکه روسیه با نفت 60 دلاری موافق است و صنعت نفت آمریکا به ویژه نفت شیل با نفت بالای 60 دلار بقا و دوام می یابد.