وزیر اقتصاد روسیه:روسیه از اقدام اروپا در حذف دلار حمایت می‌کند

 ماکسیم اورشکین، وزیر اقتصاد روسیه طی مصاحبه‌ای گفت: روسیه واتحادیه اروپا هیچ کدام خاستگاه دلاری ندارند و بنابراین به نفع هر دو طرف است که در مبادلات حوزه انرژی از دلار به سمت استفاده از یورو بروند.

وی معتقد است که روابط اتحادیه اروپا و روسیه همانند دوره‌ای شبیه به دوره رنسانس را تجربه می‌کند زیرا در حالی که دو طرف از نظر سیاسی با یکدیگر اختلاف دارند اما پروژه‌های اقتصادی مشترک بین دو طرف روز به روز بیشتر می‌شود.

اورشکین گفت: مسکو به طور کامل از اتحادیه اروپا در گسترش استفاده از یورو در حوزه بین‌الملل به خصوص در صنعت انرژی به جای دلار حمایت می‌کند.

وی افزود: اگر شما به رابطه روسیه با اتحادیه اروپا نگاه کنید خواهید دید که روسیه با طرح ارائه شده از سوی کمیسیون اروپایی برای پررنگ‌تر کردن نقش بین‌المللی یورو همکاری کرده و از آن حمایت می‌کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا روز 5 دسامبر طرحی را برای افزایش استفاه از یورو در مبادلات بین‌المللی ارائه کرد که در واقع این طرح به چالش کشیدن سلطه دلار بود.

وزیر اقتصاد روسیه می‌گوید: سهم دلار از مبادلات تجاری روسیه در حال کاهش است و غیرمنطقی به نظر می‌رسد که در این روند در تعامل با اتحادیه اروپا همچنان استفاده کنیم. چراکه هم مسکو هم اتحادیه اروپا از دلار به عنوان ارز ملی خود استفاده نمی‌کند.