چند و چون نوسانات ناپایدار نرخ ارز در روزهای اخیر

 علی اکبر کریمی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: بر اساس رویه طبیعی که در سنوات گذشته وجود داشته در پایان سال میلادی به 2 دلیل تقاضای اضافی به بازار ارز وارد می شود که دلیل نخست بحث تسویه حساب های شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بوده که در پایان سال میلادی با طرف های خارجی خود انجام می دهند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دلیل دیگر برای افزایش تقاضا موضوع خرید ارز برای مسافرت هایی بوده که پایان سال انجام می شود، افزود: برخی در ماه های ابتدایی سال میلادی به سفر رفته و برخی برای مسافرت عید ارز خرید می کنند که این عامل نیز میزان تقاضای ارز را افزایش می دهد.

همیشه در ایام ژانویه بازار ارز شاهد افزایش تقاضا است

وی با اشاره به اینکه همیشه در ایام ژانویه بازار ارز شاهد افزایش تقاضا است، ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در سال جاری در بازار ارز وجود داشت و آثار سوء ناشی از فضای روانی در بازار و جو روانی که در این بازار ایجاد شده بود مسئولان بانک مرکزی و دولت باید توجه کنند که هرگونه شوک به بازار ارز می تواند زحمات و دستاوردهای دولت در طی چند ماه اخیر برای تثبیت نرخ ارز و ثبات در این بازار را از بین ببرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: دولت باید شوک های ارزی موجود در بازار را که در مقاطع زمانی مختلف ایجاد شده مدیریت کند تا شاهد تداوم و ثبات نرخ ارز در بازار باشیم.

دولت باید شوک های روانی در بازار ارز را مهار کند

وی با بیان اینکه دولت باید برای تداوم ثبات و پایداری در بازار ارز تلاش خود را افزایش دهد، افزود: پایداری ارز به ثبات اقتصادی و ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه بین مردم و تولیدکنندگان کمک کرده و سبب پیشگیری از تورم، گرانی و حذف عامل روانی در تشدید تورم می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت باید شوک های روانی در بازار ارز را مهار کند که موفقیت در این زمینه پایداری در بازار ارز را به ارمغان می آورد.