راهکاری برای افزایش قدرت خرید

 کمیل طیبی درباره تاثیر مثبت و منفی ارائه کمک‌های نقدی دولت به کارمندان و مستمری‌ بگیران، اظهارکرد: به طور قطع افزایش تورم منجر به ایجاد هزینه‌های اضافی و کاهش قدرت خرید مردم می‌شود، بنابراین مهمترین راه‌حل برای این معضل بالا بردن قدرت خرید است.

وی با بیان اینکه افزایش قدرت خرید راه‌های مختلفی دارد، گفت: واریزهای نقدی یکی از راه های قدرت خرید مردم است، اما این روش یک شوک آنی و کوتاه‌مدت است و سهم چندانی در تأمین انتظارات تقاضایی مردم ندارد و در نهایت منجر به افزایش تورم خواهد شد.

این استاد اقتصاد، کارکرد سیستم تأمین اجتماعی را راهکاری مهم از منظر اقتصاددانان برای افزایش قدرت خرید مردم دانست و تصریح کرد: سیستم تأمین اجتماعی باید کارکرد خود را داشته باشد، از این طریق باید مصرف‌کننده و تولیدکننده پشتیبانی شوند و اقلام ضروری مورد حمایت قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه پیاده‌سازی سیستم اجتماعی از کانال سیستم مالیاتی انجام می‌شود، گفت: در این سیستم مالیات‌ها به درستی دریافت و هزینه می‌شود، در حال حاضر توزیع مالیات در کشور دچار مشکل است و شاهد فرار بالای مالیاتی هستیم به نحوی که ناشی از عملکرد ضعیف دستگاه مالیاتی است.

طیبی ضعف ارتباط اقتصاد کشور با اقتصاد جهانی را دیگر معضل مهم دانست و گفت: این مسئله باعث ایجاد محدودیت، توقف رشد اقتصادی مداوم، فشار به تولید، ایجاد فقر و انحصارگرایی می‌شود.

وی درباره دامنه خط فقر نیز، گفت: طبق گزارش بانک مرکزی در حال حاضر دامنه خط فقر در تهران 50 درصد مردم را پوشش می‌دهد، بنابراین حقوق کمتر از 2 میلیون و 500 هزار تومان به عنوان خط فقر در نظر گرفته می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: اصفهان نیز با اندکی شدت و ضعف شرایطی مشابه تهران دارد، البته هزینه حمل‌ونقل و مسکن در تهران اندکی بیشتر است.