هشدار درمورد میزان ذخائر سد زاینده رود
علی‌رغم بارش‌های مناسب در فصل پاییز و بالا رفتن ارتفاع بارش‌ها در حوضه‌های اصلی آبریز همچنان برخی از سد‌های کشور وضعیت وخیمی دارند.

بررسی وضعیت سد زاینده رود نشان می‌دهد که در حال حاضر ذخیره این سد به ۱۳۷ میلیون متر مکعب می‌رسد که با توجه به ظرفیت آن بالغ بر ۹۰ درصد از مخزن سد زاینده رود خالی است.

لازم به ذکر است که میزان ذخیره آب در سد زاینده رود نسبت به میانگین دراز مدت با کاهش حدود ۷۸ درصدی روبرو بوده که رقم قابل توجهی است.

معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان وزارت نیرو با اشاره به کاهش بارش در برخی از استان‌های کشور تصریح کرد: میزان بارش در برخی استان‌ها مانند سیستان ۷۹ درصد و اردبیل ۳۹ درصد کاهش داشته است، اما در برخی از مناطق شاهد بارش بیشتر از میانگین هستیم.

وی با اشاره به وضعیت سد‌های کشور ابراز کرد: با وجود افزایش بارش در فصل پاییز، میزان آبراهه ها همچنان نسبت به متوسط سال گذشته کاهش داشته است و میزان ذخائر سد‌ها به ۴۴ درصد رسیده است که نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش داشته است.

فهمی افزود: وضعیت پُرشدگی سد‌های اطراف تهران ۲۹ تا ۳۰ درصد، خوزستان ۵۶ درصد و در سد زاینده رود میزان ذخائر به ۱۱ درصد رسیده است که می‌تواند بحران ساز باشد.

معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان وزارت نیرو با اشاره به وضعیت خشکسالی در کشور بیان کرد: با وجود زمان بندی و دوره بازگشت خشکسالی، اما به طور دقیق نمی‌توان پایان خشکسالی را پیش بینی کرد.

فهمی با اشاره به نیاز به صرفه جویی در مصرف آب بیان کرد: مدیریت مصرف نیازمند مشارکت همه آحاد مردم است و نیازمند همراهی  مشترکان آب در  بخش های کشاورزی، صنعتی و خانگی هستیم.