اقتصاد دنیا در مسیری تغییرناپذیر به سمت رکود قرار دارد

 به نظر می رسد بازار سهام در 2019 دوباره احیا می‌شود ولی 2020 داستانی متفاوت دارد .

ناکا متسوزاوا ، استراتژیست شرکت ژاپنی خدمات مالی نامورا در یادداشتی نوشت:« اقتصاد جهان در حال حاضر در یک مسیر غیر قابل تغییر به سمت یک رکود اقتصادی قرار دارد. ما انتظار نداریم اقتصاد ناگهان وارد این رکود شود ولی انتظار داریم پس از نشانه هایی از کندی رشد در نیمه اول 2019 ، در نیمه دوم 2019 و نیمه اول 2020 موقتا بهبود یابد» .

متسوزاوا چند باد موافق برای بازار در 2019 پیش‌بینی می‌کند: آرام شدن درگیری تجاری چین و آمریکا، تحریک اقتصاد چین و قدرت مصرف کننده در نتیجه کاهش قیمت نفت .

وی اعتقاد دارد که یک دوره اعتباری معمولا 10 سال طول می‌کشد. چون بحران مالی 10 سال پیش رخ داده پس ما در انتهای این دوره فعلی قرار داریم .

متسوزاوا نوشت:« ما فکر می کنیم اقتصاد واقعی از نیمه دوم 2020 وارد رکود می شود و انتظار داریم بازارهای مالی  در نیمه اول 2020  رونق بگیرند» .

به نظر او رکود اقتصادی بعدی در نتیجه برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) یا مسائل بودجه ایتالیا نخواهد بود. حتی بدهی بالای شرکت‌های آمریکایی نیز تهدیدی فوری نیستند، این مقدار بدهی به اندازه اوج اقتصادی قبلی است .

در عوض بدهی در چین و بازارهای نوظهور می تواند دلیلی برای رکود بعدی باشد. این کشورها سرمایه‌های خود را از ابتدای 2020 تقویت می کنند .

وی نوشت وقتی آمریکا سیاست های ضعیف پولی اتخاذ می‌کند هدف اصلی آن چین است. یعنی مثل شرایط ژاپن در دهه 1990 یک ریسک  شدید رو به پایین برای نرخ رشد و تورم کاهی در چین به وجود می آید .

هرچقدر که دولت چین به این مسئله به هر شیوه‌ای پاسخ دهد، میزان بزرگی رکود اقتصادی بعدی جهان را مشخص میکند .

متسوزاوا همچنین اشاره کرد که توانایی رو به کاهش بانک‌های مرکزی برای کمک، ریشه ی رکود اقتصادی بعدی است .