مشکلی در تنظیم بازار سیب شب عید نداریم

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران ، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه سیب برای تنظیم بازار شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: با وجود آنکه سرمازدگی بهاره در مناطق شمال غرب و شمال شرق تا حدودی در کاهش تولید تاثیر گذاشت، اما کمبود در حدی نیست که برخی افراد جهت تنظیم بازار شب عید صحبت از واردات به میان می‌آورند.

 
وی افزود: میزان ذخیره سیب در سردخانه های کشور نشان می دهد، نه تنها کمبودی در مصرف داخل نداریم بلکه به سبب مازاد نیاز باید همانند گذشته صادرات به بازارهای هدف ادامه داشته باشد.
 
شادلو افزایش قیمت سیب نسبت به مدت مشابه سال قبل را طبیعی دانست و گفت: با توجه به نوسان هزینه‌های تولید و تورم، افزایش قیمت محصولات کشاورزی همانند سایر بخش های اقتصادی امری طبیعی است. ناگفته نماند که افزایش قیمت در سایر بخش ها اعم از صنعتی و خدمات بیش از بخش کشاورزی بوده است.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه کیفیت محصولات داخلی با خارجی قابل قیاس نیست، بیان کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز قیمت سیب وارداتی بسیار بالاتر از داخلی است، به طوری که با احتساب ارز آزاد قیمت هر کیلو سیب وارداتی برمبنای بازارهای جهانی بیش از ۱۵ هزار تومان تمام می می‌شود.
 
وی با انتقاد از اظهار نظر مسئولان وزارت صمت مبنی بر واردات سیب به منظور تنظیم بازار شب عید گفت: در شرایطی که میزان سیب بیش از نیاز داخل است، از این رو اظهار نظر برخی افراد مبنی بر کمبود سیب در بازار داخل صحت ندارد، چراکه به سبب ذخیره مناسب نگرانی برای تنظیم بازار شب عید نداریم.
 
شادلو در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه ذخیره سیب در سردخانه ها بیش از نیاز داخل است از این رو باید تلاش کنیم تا فرصت های صادراتی را از دست ندهیم.