افزایش تعرفه برق تنها راهکار کنترل مصرف نیست

 اسدالله قره‌خانی آلوستانی با اشاره به سرکوب قیمت برق در سال‌های اخیر که منجر به مصرف بی‌رویه شده درخصوص راه‌های کاهش مصرف، گفت: افزایش تعرفه برق مشتریان پرمصرف تنها یکی از تاکتیک‌های کنترل مصرف برق به شمار می‌آید در حالی که به روز کردن سیستم‌های انتقال برق اصلی‌ترین اقدام در این مسیر است.

قیمت برق به شیوه‌های سنتی گذشته محاسبه می‌شود/ضرورت استفاده از سیستم‌های هوشمند

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قیمت برق به شیوه‌های سنتی گذشته محاسبه می‌شود، ادامه داد: به‌عنوان مثال زمانی می‌توان مدیریت دقیق و آگاهانه نسبت به مصرف برق اعمال کرد که از سیستم‌های هوشمند استفاده شود اما اکنون سیستم هوشمند در حوزه کنترل مصرف برق وجود ندارد و نصب کنترل‌های هوشمند شامل بخشی از این سیستم هوشمند می‌شود.

نخستین اقدام در مسیر کنترل مصرف برق پرمصرف‌ها؛ اعمال مدیریت

وی توضیح داد: بکارگیری سیستم هوشمند  سبب می‌شود اگر مشترکی در پرداخت هزینه‌های مصرفی برق کوتاهی کرد برق همان واحد قطع شود نه کل مجتمع آپارتمانی یا منطقه، افزود: کنترل و اعمال مدیریت نخستین اقدام در مسیر کنترل مصرف برق پرمصرف‌ها است.

نگاه مسئولان به تولید و مصرف برق اقتصادی نیست

قره‌خانی همچنین با اعتقاد به اینکه نگاه مسئولان به تولید و مصرف برق چندان اقتصادی نیست، توضیح داد: وزارت نیرو برای تولید برق از سوخت رایگان وزارت نفت بهره می‌برد لذا تا زمانی که تولید هزینه‌بر نباشد کسب درآمد بیشتر دغدغه آن‌ها نخواهد بود و راهکارهایی برای افزایش تعرفه اندیشیده نمی‌شود.

وزارت نیرو به طبقه پایین جامعه و واحدهای تولیدی تا سقف مشخصی از مصرف، یارانه پرداخت کند

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید به طبقه پایین یا همان اقشار آسیب‌پذیر جامعه و واحدهای اقتصادی تولیدی تا سقف مشخصی از مصرف یارانه پرداخت شود و در مواردی برق برای آن‌ها رایگان شود، اضافه کرد: در مقابل واحدهای تولیدی نیز موظف به اصلاح و به روزرسانی سیستم‌های برق خود شوند در این صورت به دلیل دریافت یارانه، کالای تولیدی نیز ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

پرتی تجهیزات اداره برق پایین بیاید

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس در حالی که معتقد است باید پرتی تجهیزات اداره برق، خطوط توزیع، انتقال و نیروگاه‌ها پایین بیایند و راندمان آن‌ها بالا رود، گفت: همچنین استفاده از بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها راهکار دیگری برای بهوبد شرایط وزارت نیرو است.

در چه شرایطی وزارت نیرو از زیربار بدهی‌های سنگین کمر راست می‌کند؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط می‌توان امیدوار بود وزارت نیرو از زیربار بدهی‌های سنگین کمر راست کند و چابک شود و در نهایت مردم نیز مصرف خود را کنترل خواهند کرد./