تدوین ٣٢٥٠٠ استاندارد دائمی در ایران

 نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار کرد: تدوین استاندارد‌ها پاسخگوی صنعت و خدمات کشور است و سازمان ملی استاندارد در پی به‌روز کردن استاندار‌های این حوزه است.

رئیس سازمان ملی استاندارد بیان کرد: برخی از استاندار‌دهای کنونی با شرایط کشور همخوانی ندارد و نیاز است متناسب با شرایط کشور باشد.

وی افزود: ٣٢٥٠٠ استاندارد دائمی در ایران تدوین شده که برای بخش‌های کلان و صنعتی بسیار مهم به شمار می‌رود، اما از سال ٩٨ تمام هم و غم ما بر روی تجدیدنظر روی این استاندارد‌ها متمرکز می‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ضمن رد این ادعا که نگرش سنتی در استاندارد کشور حاکم است، بیان کرد: به دلیل شرایط خاص کشور برخی از مولفه‌های استاندارد مورد توجه قرار نگرفته است، اما در پی آن هستیم با رویکرد جدید این موضوع را حل کنیم.

پیروزبخت، گفت: سازمان ملی استاندارد سال گذشته با وضع استاندار‌دهای خودرو به خودروسازان هشدار داده بود که در صورت فقدان دریافت استاندارد‌های لازم از تولید آنها جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: برای تأیید برخی استاندار‌دهای لازم نیاز به ارسال نمونه به خارج از کشور است و در حال حاضر امکان معرفی خودروهایی که استاندار‌دهای لازم را به دست نیاورده‌اند، وجود ندارد.

پیروزبخت بیان کرد: برای تسهیل فرآیند‌ها ضمن اعمال استاندار‌دهای لازم، بسته حمایتی برای تولید داخلی در جهت حفظ کار تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص ثبت کالا‌ها گفت: در بحث ثبت کالا‌ها اگر واردکننده یا صادرکننده دو بار از یک مبدأ کالای خود را وارد یا خارج کرده باشد تنها کافی است یک بار برای محصول خود استاندارد دریافت کند و پس از آن به کرات می‌تواند کار خود را انجام دهد این امر برای این است که کالا‌ها راحت‌تر و سریع‌تر ترخیص شوند، البته کالا‌ها باید COI را دریافت کرده و گواهی بازرسی داشته باشند تا رفت و آمد تجار به سازمان استاندارد کمتر شود.

پیروزبخت در ادامه تصریح کرد: واحد‌های تولیدی که مواد اولیه را از خارج وارد می‌کنند، می‌توانند با تعهد کالا را ترخیص کنند و در زمان تولید، استاندارد کالا را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، اما بسیاری از واحد‌های تولیدی اطلاعی در این زمینه ندارند.

رئیس سازمان ملی استاندارد درباره ترخیص قطعات خودرو گفت: خودروسازان می‌توانند با تعهد در گمرک قطعات مورد نیاز خود را وارد کنند البته این کالا تنها باید در خودروسازی استفاده شود در غیر این‌صورت برای ورود قطعه به بازار حتما باید استاندارد آن تأیید شده باشد.