بازار میوه عید آرام خواهد بود

 اسدالله کارگر وضعیت بازار میوه را مطلوب اعلام کرد و اظهارداشت: بازار میوه تا شب عید همین روند را طی خواهد کرد.

وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود سیب درختی افزود: ما در ماه های مرداد و شهریور کمبود این میوه را اعلام کرده بودیم و مکاتباتی نیز در این زمینه انجام داده بودیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه زمینه عرضه کیوی اخیرا در پی افزایش تقاضا برای این محصول کاهش یافته است، افزود: قیمت کیوی طی روزهای اخیر حدود ١٠٠٠ تا ١٣٠٠ تومان افزایش یافته است.

کارگر با اشاره به جو روانی راه افتاده در زمینه کمبود و گرانی سیب درختی، گفت: نسبت مصرف مرکبات و سیب درختی در ایام عید ٧٠ به ٣٠ است بنابراین به راحتی می توان این مساله را مدیریت کرد و جای هیچگونه نگرانی برای ایام عید نیست.

وی اضافه کرد: هم اکنون مردم ما مصرف بهینه را یاد گرفته اند و دیگر مثل قدیم نیست که میوه ها را بخرند، انبار کنند و دور بریزند ضمن اینکه خیلی از مردم ایام عید را در مسافرت سپری می کنند و نیازی به خرید میوه زیاد ندارند.

کارگر با بیان اینکه  تولید مرکبات در سالجاری نسبت به سال گذشته عالی و فراوان است، افزود: قیمت این محصولات نیز نسبت به محصولات دیگر و نسبت به مدت مشابه سال قبل بسیار مطلوب است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم موز در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ٩٥٠٠ تا ١١ هزار تومان و نوع ممتاز آن ١٢ هزارتومان است،  همچنین قیمت کیوی بین ٤ تا ٦ هزار تومان و نوع ممتاز آن کیلویی ٩ هزارتومان است، سیب لبنانی قرمز بین ٣ تا ٦ هزار تومان و نوع ممتاز آن ٩ هزارتومان، سیب لبنانی زرد ٦ تا ٧ هزارتومان و نوع ممتاز آن ٩ هزارتومان است.پرتقال جنوب بین ٥ تا ٧ هزارتومان و نوع ممتاز آن ٩ هزارتومان، پرتقال شمال ١٥٠٠ تا ٢٠٠٠ تومان و نوع ممتاز آن ٣٠٠٠ تومان، نارنگی انشو ٣ تا ٤ هزارتومان و نوع ممتاز آن ٦ هزارتومان، نارنگی بندری ٧ تا ٩ هزارتومان و نوع ممتاز آن ١٣ هزارتومان و نارنگی بذر پاکستانی ٢ تا ٣ هزارتومان و نوع ممتاز آن ٥٥٠٠ تومان است.

 در سالجاری تولید سیب درختی به دلیل سرمازدگی حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. با این وجود، طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی امسال میزان تولید سیب درختی در کشور حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن و کاملا پاسخگوی نیاز داخل است. وزارت جهاد کشاورزی دلیل افزایش قیمت سیب درختی را در سالجاری افزایش هزینه تمام شده تولید اعلام کرده است.