پشت پرده گرانی اخیر شیر/ بی محلی دامداران به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار؟

گروه اقتصادی- پس از مصوبه سازمان حمایت بود که رضا باکری، دبیرانجمن لبنی کشور بیستم آذرماه، درباره تغییر نرخ لبنیات و عدم اعمال نرخ های جدید تا آن زمان، گفته بود: همه کارخانجات مصوبه جدید سازمان حمایت را اجرا می کنند و طی حدود یک هفته آینده قیمت گذاری های جدید روی محصولات جدیدی که وارد بازار می شود، اعمال و درج خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز؛ حمیدرضا فولادگر با اشاره به گرانی لبنیات در کشور و کاهش مصرف آن که به تبع هزینه های درمانی را بالا می برد، گفت: یکسری پیگیری در بحث گرانی لبنیات توسط دولت و قوه قضاییه صورت گرفته است. همچنین سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان طی مصوبه ای در حد معقول برای شرکت های لبنیاتی افزایش قیمت تصویب کرده و کارخانه های تولید کننده نیز آن را پذیرفته اند که رقمی بیش از مصوبه قانونی، نباید بفروش برسد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با توجه به تخصیص یارانه به بخش تولیدات لبنی افزود: اگر بخواهیم به بخشی از تولیدات در حوزه لبنی یارانه اختصاص دهیم دولت باید هر چه سریعتر تکلیف آن را مشخص و از آن حمایت کند، زیرا لبنیات باسلامت مردم گره خورده است .

سید تقی کبیری درباره  وضعیت گرانی لبنیات  در کشور،گفت: افزایش  قیمت البسه با گرانی لبنیات بسیار متفاوت است زیرا لبنیات  بطور مستقیم  با سرانه سلامت جامعه  در ارتباط است بنابراین دولتباید به نحو مطلوب به این مقوله ورود و نظارت کند.

 نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور با توجه به کاهش قدرت خرید برخی از شهروندان  منطقی نیست و اگر کالای فوق در  حوزه سلامت مردم باشد، این وضعیت بسیار نگران کننده تر می‌شود.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه تمامی کارخانه های لبنی، قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار را رعایت می کنند اظهار کرد: اگرچه شایعاتی مبنی بر کاهش نیافتن نرخ لبنیات در بازار مطرح است، اما از تاریخ ۲۷ آذر تمامی کارخانه‌های لبنی طبق مصوبه محصولاتشان را به بازار عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ قلم محصولات لبنی طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود، افزود: گروه بازرسی تخلفات سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده به طور مداوم از کارخانه‌های لبنی بازدید می‌کند تا تخلفی در قیمت‌های مصوب رخ ندهد.

باکری ادامه داد: هم اکنون کارخانه لبنی در کشور وجود ندارد که نرخ گذاری ۱۴ قلم محصولات لبنی مصوبه ستاد تنظیم بازار را رعایت نکرده باشد و تنها ممکن است قیمت محصولاتی که در بسته بندی‌های خاص و یا از لحاظ کیفیت با محصولات قیمت گذاری شده تفاوت دارند، تغییر نکرده باشند.

دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه دامداران نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار در مورد شیرخام را رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: با وجود آنکه انجمن‌ها و تشکل‌های دامداران، نرخ مصوب ۲ هزار تومان را پذیرفته است و تلاش می‌کند که تولیدکنندگان را متقاعد کند که آنها با نرخ مصوب محصولشان را در اختیار کارخانه‌های لبنی قرار دهند، اما دامداران به سبب افزایش قیمت نهاده‌های تولید از اجرای مصوبه سرباز می‌زنند.

به گفته وی، هم اکنون هر کیلو شیرخام با نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به کارخانه‌های لبنی توزیع می‌شود که این نرخ بیانگر افزایش ۱۰ درصدی قیمت نسبت به مصوبه ستاد تنظیم بازار است.

این مقام مسئول درباره تعیین تکلیف مابقی محصولات لبنی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند، گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار مابقی کالا‌ها که مشمول نرخ گذاری نیستند، مطابق با بخشنامه و دستورالعمل کالا‌های تولید داخل عرضه می‌شوند.

باکری ادامه داد: تمامی کارخانه‌های لبنی ملزم هستند که قیمت محصولاتشان را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند تا پس از محاسبه قیمت برحسب قواعد قیمت گذاری کالا‌های تولید داخل، مورد بررسی و کنترل قرار گیرند.

صادرات لبنیات کاهش یافت

دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه صادرات محصولات لبنی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، بیان کرد: براساس آمار هشت ماهه گمرک، ۲۸۱ هزار و ۱۴۳ تن محصولات لبنی به بازار‌های هدف صادر شد که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل به سبب نوسان نرخ ارز ۱۳ درصد رشد و از نظر وزنی ۱۷ تا ۱۸درصد کاهش داشته است. 

وی در پایان با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۸۵ هزار تن محصولات لبنی به بازار‌های هدف صادر شد، تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی بعید است تا پایان سال به این میزان از صادرات محصولات لبنی دست یابیم.