خودروسازان مردم را به مرگ می گیرند تا به تب راضی شوند

 رضا علیزاده نائب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش مکرر قیمت خودرو، گفت: وظیفه قیمت‌گذاری خودروهای انحصاری بر عهده شورای رقابت است بنابراین مادامی که این شورا مجوز افزایش قیمت ندهد شرکت‌های خودروساز از نظر قانونی نمی‌توانند افزایش قیمتی داشته باشند.

خودروسازان با ترفندهای خاص خواسته‌های خود را به مردم تحمیل می‌کند

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی افزود: تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد خودروسازان با ترفندهای خاصی خواسته‌های خود را به مردم تحمیل می‌کند. از آنجایی که بازار خودرو در ایران به صورت انحصاری در اختیار دو شرکت خودروسازی است این شرکت‌ها با کاهش تولید، تعادل عرضه و تقاضا در بازار را از بین می‌برند در نتیجه میان قیمت کارخانه و بازار فاصله زیادی ایجاد می‌شود.

 کاهش تولید خودرو اهرم خودروسازان برای افزایش قیمت​

وی اظهار کرد: زمانی که قیمت خودرو با کارخانه فاصله بسیار دارد مردم تمایل دارند از کارخانه‌ها خرید کنند و خودروسازان نیز از این فرصت سوءاستفاده کرده و از تولید و عرضه خودرو خودداری می‌کنند تا بتوانند از این اقدام به عنوان اهرمی برای فشار به شورای رقابت و مسئولان زیربط برای افزایش قیمت استفاده کنند.

خودروسازان با افزایش قیمت خودرو ناکارآمدی و سوءمدیریت خود را ترمیم می‌کنند و به جای اینکه به دنبال راهکارهایی برای کاهش قیمت تمام شده و هزینه تولید خودرو باشند با کوتاهترین راه یعنی افزایش قیمت سعی در حل مشکلات دارند

نائب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 20 سال پیش که برای خودروسازان بازار انحصاری ایجاد کردند باید فکر عواقب آن نیز بودند، ادامه داد: خودروسازان با افزایش قیمت خودرو ناکارآمدی و سوءمدیریت خود را ترمیم می‌کنند و به جای اینکه به دنبال راهکارهایی برای کاهش قیمت تمام شده و هزینه تولید خودرو باشند با کوتاهترین راه یعنی افزایش قیمت سعی در حل مشکلات دارند و بار این کاستی و تنبلی را به مردم تحمیل می‌کنند.

وی تاکید کرد: زمانی که از افزایش قیمت خودرو جلوگیری می شود خودروسازان با کاهش تولید بازار را دچار التهاب می‌کنند و مسئولان را وادار می‌کند به خواسته آنها تن دهند و به اصطلاح به مرگ می‌گیرند تا به تب راضی شوند.

نائب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کارشناسان بر کاهش تدریجی تعرفه‌های واردات خودرو تاکید می‌کردند تا از این طریق بازار رقابتی ایجاد شود و خودروسازان احساس خطر کرده و با افزایش کیفیت و متعادل کردن قیمت‌ها سعی در جذب مشتری داشته باشند این در حالی است که به هیچ یک از این توصیه‌ها و پیشنهادات عمل نشد و شد آنچه نباید می شد.

بازار انحصاری خودروسازان را یکه تاز میدان کرد

به زعم علیزاده بازار انحصاری خودروسازان را یکه تاز میدان کرد بنابراین زمانی که به آنها برای تعدیل قیمت فشار آورده می‌شود با بهانه‌هایی مانند ضرر و زیان و... تیراژ تولید را کاهش می‌دهند که این اقدام التهاب بسیاری در بازار ایجاد می کند.

نائب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون صنایع و معادن به موضوع افزایش مکرر قیمت خودرو ورود کرده و از مسئولان امر دعوت می‌کند تا با حضور در کمیسیون توضیحات لازم را ارائه دهند./