واردات مسافری گوشی آزاد شد

 ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در حاشیه نشست هیات رئیسه اتاق اصناف، اظهار کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته و وعده مسئولان قرار شد تا موبایل‌های وارداتیتوقیف شده نهایتا تا هفته آینده یا اواخر هفته جاری در بازار عرضه شوند که تعدادشان به حدود ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

درستی از آزاد شدن واردات گوشی به صورت مسافری از دی ماه امسال خبر داد.

وی افزود: از نظر قیمت تفاوت چندانی بین گوشی‌های عرضه شده با نرخ گوشی‌های وارد شده وجود ندارد، چرا که مقرر شد تا با نرخ ارز "نیمایی" این موبایل‌ها وارد شوند و مابه التفاوت نرخ ارز  را از وارد کنندگان دریافت کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه با بیان این که ماهانه حدود ۷۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه نیاز داریم، ادامه داد: آزاد شدن موبایل‌های توقیفی از نظر روانی بر روی بازار تاثیر می‌گذارد، ما به عنوان نماینده اصناف از مسئولان می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر این موبایل‌ها را آزاد کرده و در بازار عرضه کنند. از سوی دیگر  تقاضا و پیشنهادمان این است که موبایل‌های توقیفی  از طریق نمایندگی‌های مجاز برند‌های مختلف در سطح شهر عرضه شوند تا شاهد صف‌های طولانی و احیانا سودجویی نباشیم.

وی در پاسخ به سوالی، مبنی بر این که چرا برخی از برند‌های گوشی‌های تلفن همراه مشمول کاهش قیمت شده‌اند و برخی دیگر با وجود کاهش نرخ ارز در پی ماه‌های گذشته هیچ تغییر قیمتی نداشته‌اند، افزود: یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که کالا با نرخ ارز آزاد و عمدتا به صورت مسافری وارد می‌شود و شاهد بودیم که نرخ ارز در ماه‌های اخیر حتی به ۲۰ هزار تومان هم رسید؛ بنابراین طبیعی است که موبایل تا حدی نوسان داشته باشد، اما مهم‌ترین عامل برای تثبیت بازار  تلفن همراه به عنوان یک کالای اساسی تثبیت عرضه و تقاضاست. اگر بتوانیم تعادل آن را برقرار کنیم و از سوی  نرخ ارز برای واردات آن را به ثبات برسانیم قطعا قیمت انواع موبایل در بازار متعادل‌تر می‌شود.