دلاویز: نیمی از خودروها نمی‌توانند استانداردهای لازم را کسب کنند

  مدت‌هاست آمار مصرف بنزین در ایران، خط قرمز را رد کرده و به مرحله هشدار رسیده است. در این راستا، وزارت نفت که تنها یکی از دستگاه‌های مسئول در کاهش مصرف بنزین است، قدم‌هایش در این حوزه را محکم‌تر از گذشته برداشت تا با چیدن قطعات دستگاه‌های مربوطه در کنار هم، پازل بهینه‌سازی مصرف بنزین را  کامل کند.

به‌طور قطع یکی از قطعه‌های این پازل، وزارت صنعت است. آمارها حاکی است که از ۱۶.۱ میلیون خودروی سبک، ۹۰۰ هزار خودرو و از یک میلیون خودروی سنگین، ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده هستند. علاوه بر آن، این شرکت‌ها موظف هستند استانداردهای مربوطه را درمورد مصرف انرژی رعایت کنند. در این راستا، قرار شد سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با همکاری سازمان ملی استاندارد، بر برچسب انرژی سختگیری‌های بیش‌تری کند و به خودروسازان دو سال فرصت داده شد که استانداردها را رعایت کنند.

در این باره، محسن دلاویز - مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت - در گفت‌وگو با ایسنا، از پیگیری برچسب انرژی خودروها خبر داد و افزود: به هر حال کار سختی است، اما امیدوارم خودروسازهای ما به این مساله بیش‌تر توجه کنند.

وی به این سوال که چه جریمه‌ای در انتظار خودروهایی است که استانداردها را رعایت نکرده‌اند، پاسخ داد: ما اهل جریمه نیستیم اما امیدوارم سازمان استاندارد به تقاضای ما توجه کند. هفته گذشته جلسه‌ای با این سازمان داشتیم و امیدوارم بتوانند اقداماتی انجام دهند. خودروسازان فرصت دارند تا دو سال آینده برچسب انرژی را روی محصولاتشان نصب کنند و این امیدواری وجود دارد که خودروسازهای ما بیش‌تر به این موضوع توجه کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، نیمی از خودروها نمی‌توانند استانداردهای لازم را کسب کنند.