بررسی برخی تخلفات ریز و درشت پروژه  ایران مال تهران

ایران مال ، لوکس ترین بازار تجاری، فرهنگی، ورزشی و هنری ایران، واقع در انتهای اتوبان همت غرب تهران، هم‌چون دریاچه مصنوعی خلیج فارس پایتخت، رکورد دار آسیا است. این بازار را لاکچری ترین و عظیم ترین بازار ایران و قاره کهن می دانند که فاز نخست آن ۱۱/۰۲/۱۳۹۷ افتتاح شد. تا کنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان و ۸ پروانه ساختمانی از طریق بانک آینده برای طراحی و ساخت این سازه  عظیم تجاری تخصیص یافته و طبق اعلام سخنگوی شورای شهر و شهردار تهران، بیش از ۲۱۰ هزار متر مربع، تخلف ساخت دارد که منتظر رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران است.

حتما بخوانید : هیچ ، سهم کارگران و تولید کننده ایرانی از ایران مال !

قرار است سهام این نگین شهرداری منطقه ۲۲ تهران، بزودی از طریق بازار فرا بورس ایران عرضه شود. اما هنوز، جزییاتی از عرضه مشخص نیست و بانک آینده نیز به عنوان سهامدار اصلی، گزارشی مبنی بر عرضه سهام  ایران مال در کدال منتشر نکرده است. اگر این اتفاق رخ دهد، استقبال میلیون ها سهامدار فعال در بازار بورس ایران به این عرضه، مثل احتمال استقبال عرضه اولیه سهام فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش، محتمل خواهد بود. اما هم چنان،  وضعیت بانک آینده به عنوان مالک این مجموعه که شایعه ورشکستگی آن با توجه به حجم بدهی ها و مشکلات کفایت سرمایه، رسانه ای شد، در هاله ای از ابهام قرار دارد که باید منتظر روزهای آینده ماند.

در این گزارش، نگاهی مستند داریم از روایت رسانه‌ها درباره کلکسیون تخلفات ایران مال و حرف و حدیث هایی که درباره  لاکچری ترین بازار تجاری و ورزشی ایران وجود دارد.

با ما همراه باشید و نقطه نظرات ودیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت درباره این سازه عظیم  به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید : همه چیز درباره ایران مال

همه چیز درباره ایران مال

تمجید وزیر کار از  ایران مال

جدید ترین اتفاق درباره ایران مال آن است که هنوز رای کمیسیون ماده ۱۰۰ درباره طومار تخلفات ایران مال صادر نشده است و جامعه به خصوص شهروندان تهرانی به عنوان ذی نفعان مستقیم این پروژه، منتظر اعلام رای این مرجع قانونی درباره تخلفات مطرح شده هستند که در ادامه این گفتار به آن اشاره کرده ایم.

با این حال، محمد شریعتمداری، وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی دولت تدبیر و امید، ۲۰ دی ماه ۹۷ به ایران مال رفت و از این که اعلا میر محمد صادقی (رییس سابق اتاق بازرگانی و از بازاریان تهران) و آقای انصاری (از هیات امنا مجموعه) در این پروژه حضور  دارند، ابزار خرسندی کرد. او از این که مدیر و کارفرما این پروژه، به جای سرمایه گذاری در خارج، به انتهای اتوبان همت رفته، ستایش کرد و از شناسایی  و معرفی ۵۰۰  کارآفرین برتر ایران در  ماه های آینده خبر داد.

اما و اگر های ایران مال در شورای شهر تهران

هشتم خرداد ماه ۹۷، رییس کمیسیون شهر سازی شورای شهر پنجم پایتخت اعلام کرد که ایران مال ، بیش  از دویست و ده هزار متر مربع، تخلف در ساخت داشته است.  ایران مال ، در زمینی به مساحت یک میلیون و هفتصد هزار متر مربع بنا شده که  بیش از ده درصد ساخت این سازه عظیم، با تخلفات ساخت همراه شده است.

طبق اعلام خرداد ماه رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، قریب به ۲۱۰ هزار متر مربع تخلف ساختمانی در این پروژه رخ داده و طبق  آخرین پروانه ساختی که برای  ایران مال صادر  شده است، این متراژ عظیم، با این حجم از تخلف  روبروست. از سال هزار و سیصد و نود تا سال هزار و سیصد و نود و هفت، هشت پروانه ساختمانی برای کارفرما پروژه ایران مال صادر شده که ملاک اعلام تخلف ۲۱۰ هزار متر مربعی، مربوط به آخرین پروانه صادر شده بوده که ملاک عمل گزارش تخلفات ایران مال محسوب می شود.

حتما بخوانید : شرکت ها و فعالیت های تجاری علی انصاری ؛ مالک ایران مال

از دویست و ده هزار متر مربع تخلف ساخت ایران مال ، بیش از چهل و شش هزار متر مربع آن به صورت فضا های فرهنگی است که بر خلاف پروانه ساخت، اضافه شده و سه هزار و هفتصد متر مربع نیز مربوط به تخلف ساخت و ساز در هتل ۵ ستار لوکس ایران مال است که بیش از مجوز اعطایی، عملیات عمرانی و توسعه صورت گرفته است.

از ۲۱۰  هزار متر مربع تخلف این مجموعه، بیش از ۱۴  هزار متر مربع آن مربوط به توسعه بیش  از حد فضا های ورزشی بود که مازاد مجوزی است که کارفرما (بانک آینده) در اختیار داشت و نسبت به ساخت و ساز غیر قانونی اقدام کرده است. یکی از تخلفات عمده ایران مال ، مربوط به توسعه  فضای پارکینگ محسوب می شود که بیش از شصت و هفت هزار مترمربع، فضای پارکینگ بدون مجوز شهرداری منطقه  بیست و دو تهران، ساخته شد. شورای شهر و شهرداری منطقه ۲۲ گفته بودند که این پروژه عظیم، مانند پروژه اطلس مال نیاوران، با کمبود پارکینیگ روبروست و این موضوع می تواند برای مراجعان آینده ایران مال و ترافیک این منطقه از پایتخت، دردسر آفرین باشد.

طبق گزارشات، بیش از ۳۹۰۰ پارکنیگ در پروژه ایران مال ساخته  نشده و بر خلاف مجوز ساختمانی عمل شده  است. طبق اعلام معاونت شهرسازی شهرداری منطقه بیست و دو تهران، کارفرما ایران مال به عنوان صاحب امتیاز پروانه  ساختمانی، موظف به  تامین ۲۳۲۳۷ پارکینگ است که طبق اعلام مهندس سالاری، تامین نشد.

تخلف ایران مال : احداث تونل و تصرف بزرگراه!

از جمله کلکسیون های تخلفاتی ایران مال می توان به احداث یک باب تونل در بخش  شمال شرقی  این پروژه  عظیم  تجاری،  فرهنگی و ورزشی اشاره کرد که سبب تصرف اختصاصی بخشی از  اتوبان شهید خرازی به وسعت بیش از ۵ هزار متر مربع در غرب پایتخت شده است.

یکی از تخلفات این پروژه، ساخت معبر اختصاصی است تا حمل و نقل تجهیزات و کالا و منابع انسانی به پروژه، تسهیل و تسریع شود. اقدامی که به فهرست تخلفات ایران مال اضافه شده است. کلیه تونل هایی که کارفرما ایران مال برای دسترسی غرب به شرق  و شرق به غرب پروژه احداث کرده، غیر قانونی بوده و هیچ گونه هزینه ای بابت احداث این راه های دسترسی زیر زمینی به شهرداری منطقه ۲۲ تهران پرداخت نشده  است.

عدم مشارکت فعال ایران مال در ساخت مترو

از زمانی که هنوز این پروژه  استارت نخورده بود یعنی اواخر دهه هشتاد هجری خورشیدی تا به امروز  که فاز  نخست آن  به بهره برداری رسیده و مورد استفاده فعالان هنری و فرهنگی و لاکچری گرد های پایتخت (از مهران مدیری تا سلبریتی های سینما و موسیقی و ورزش) قرار گرفته، موضوع ترافیک منطقه  ۲۲ و کل  پایتخت به واسطه راه اندازی آن، در دستور کار مسئولان قرار داشت.

هم در شورای شهر چهارم هم  در شورای شهر پنجم که شاهد تغییر ۳ شهردار بوده است، مساله ترافیک ایران مال مورد تاکید و بحث و تبادل نظر کارشناسان ارشد شهرداری و مسئولان استانداری و شهرداری پایتخت قرار داشته است.  اگر  چه هنوز اقدام مشخصی برای احداث ایستگاه مترو، نزدیک ایران مال صورت نگرفته  است، اما به نظر  می رسد همچنان شاهد تعلل کارفرمای ایران مال در همکاری با شرکت مترو تهران به  منظور احداث مترو جهت کاهش بار  ترافیکی منطقه  و تسهیل و تسریع تردد شهروندان به این منطقه  باشیم.

پرونده  ایران مال در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

طبق اعلام رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای  شهر  تهران، گزارشات  دقیق سازمان بازرسی شهرداری  تهران و نهاد هایی که ذی نفع در پروژه هستند، به  کمیسیون  ماده ۱۰۰ شهرداری تهران رفته  و هم  چنان در روز های پایانی سال ۹۷، شاهد بررسی این پرونده تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ هستیم. موضوعی که آبان ماه ۹۷ نیز پیروز حناچی، شهردار جدید تهران بر آن اشاره کرد. طبق قانون، نمایندگان شورای شهر، وزارت کشور و قوه قضاییه در کمیسیون ماده ۱۰۰ حضور  دارد و شهرداری  تهران، عضوی رسمی یا ناظر  در این کمیسیون  ندارد و رای صادره، الزام قانونی خواهد داشت.

پرونده ایران مال در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

سخنگوی شورای شهر : شهرداری سابق تهران وارد ایران مال نشد

اواخر خرداد ماه ۹۷، مهندس علی اعطا، سخنگوی شورای شهر  تهران اعلام کرد که ایران مال ، کلکسیونی عظیم  از تخلفات میلیاردی بوده  که در کمیسیون ماده ۱۰۰  همان طور که رییس کمیسیون شهرسازی هم اعلام  کرده بود، در حال بررسی می باشد.  این عضو شورای شهر  پنجم که با فهرست امید ائتلاف اصلاح طلبان، وارد مجلس پایتخت شد، از این که شهردار سابق تهران (قالیباف) وارد این پروژه نشد و بدون نظارتی این پروژه ساخته شد، ابراز تاسف  کرد.

علی اعطا از ارسال نامه محرمانه سازمان بارزسی شهرداری تهران به شورای شهر مبنی بر اعلام  تخلفات ایران مال خبر داد و تصریح کرده بود که برای بررسی  تخلفات،  بار ها از این پروژه بازدید داشته است.

توضیحات ایران مال درباره کلکسیون تخلفات

شانزدهم تیر ماه ۹۷، روابط  عمومی ایران مال با صدور نامه  ای به رسانه ها، درباره اتهامات به تخلفات این پروژه عظیم غرب تهران، توضیحاتی ارائه کرد. در بیانیه ایران مال بر این موضوع تاکید شده بود که در بوق و کرنا کردن تخلف  معروف ۲۱۰ هزار متر مربعی ایران مال توسط مسئولان شورای شهر و شهرداری تهران، بر فرض وجود، از طریق کمیسیون ماده  ۱۰۰ قابل پیگیری است و این پروژه آماده پرداخت جرایم اعلامی احتمالی خواهد بود.

با این حال، بیانیه تلاش کرد تا به جای پاسخ گویی به چرایی و دلایل تخلفات بزرگ ایران مال که مغایر با اصول شهرسازی و نقض حقوق شهروندی و محیط زیست و مانعی در تسهیل ترافیک شهروندان در غرب تهران شده است، به فواید راه اندازی این پروژه برای توسعه اشتغال شهروندان تهرانی و پیمانکاران اشاره کند.

نکته عجیب در بیانیه ایران مال در پاسخ به کلکسیون تخلفات ساختمانی این مجموعه به اصطلاح کارآفرین و موفق تجاری و فرهنگی و هنری پایتخت، اعتراض به منتقدان است. در این بیانه آمده است که پر واضح است که مالک و سازنده این مجموعه بزرگ تجاری غرب تهران، می توانست به جای اختصاصی هزینه و و وقت و سرمایه برای ساخت و ساز در پایتخت، آن را به خارج از کشور و شیخ نشنیان حاشیه خلیج فارس برده تا با روی گشاده، از آن استقبال کنند!

فرا فکنی بیانیه روابط  عمومی ایران مال با ذکر این سوال خاتمه می یابد که اگر تخلفی در این پروژه صورت گرفته، چرا رسانه ای می شود؟ آیا قرار است این گونه از صاحبان سرمایه حمایت شود؟

در این بیانه تصریح شده  که ایران مال ، با ۳۲ هکتار مساحت، یکی  از ۵ مگال  مال بزرگ جهان است.

تراژدی ایران مال و احتکار خودرو

تراژدی ایران مال و احتکار خودرو

اواخر  تیر  ماه نود و هفت بود که دکتر جمشید اثنی عشری، مدیر کل روابط  عمومی ایران مال در پی افزایش  انتقادات درباره تاکسی های لوکس این مجموعه که گفته می شود واردات آن توسط آقا زاده ها یا همان ژن خوب ها صورت گرفته است، توضیحاتی ارائه کرد. جریان از این قرار بود که رسانه ها، درباره دو هزار و پانصد دستگاه خودرو کیا OPTIMA که توسط ایران مال نگهداری می شود، گزارشاتی منتشر کرده بودند که با خشم مدیر روابط عمومی این مجموعه همراه شد. جالب است که بدانید، آقای اثنی عشری، پیش از ورود به این پروژه، رییس کل روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور بود.

فرم خلاف ایران مال توسط شهرداری منطقه ۲۲

محور صحبت های مدیر روابط  عمومی درباره خودروهای لوکس اپتیما به این شرح است:

  • توسعه ناوگان تاکسیرانی اختصاصی ایران مال از چند سال پیش در دستور کار مدیران این مجموعه قرار گرفت و ۳۰۰ دستگاه سراتو و اپتیما از طریق پیمانکار، در سال ۱۳۹۵ خریداری شد.
  • تصاویری که در رسانه ها درباره احتکار خودرو توسط ایران مال منتشر شده است، مربوط به ناوگان اختصاصی ایران مال است که سیصد دستگاه است و نه  دو هزار و پانصد دستگاه.
  • رسانه ها در باره اطلاع رسانی درباره ایران مال ، در دام اطلاعات غلط شایعه سازان نیفتند!

فرم خلاف ایران مال توسط  شهرداری منطقه ۲۲

سخنگوی شورای شهر تهران، بیست و دوم شهریور ماه نیز در مصاحبه ای اعلام کرد که تخلفات ایران مال شامل: حوزه تغییر کاربری، اضافه بنا و حذف  پارکنیگ است که همگی مغایر با آخرین پروانه  ساختمانی صادر شده برای  این مجموعه می باشد. لذا شورای شهر  تهران، منتظر دریافت فرم خلاف ایران مال از طرف شهرداری منطقه  ۲۲  است.

علت تعلل کمیسیون ماده ۱۰۰ در اعلام رای درباره تخلفات ایران مال

سوالات ایران مال به افکار عمومی

با وجود گذشت چند ماه از ارجاع پرونده تخلفات  ایران مال به کمیسیون ماده صد شهرداری تهران، همچنان جامعه منتظر رای این مرجع قانونی است. زهرا بهرام نژاد، عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران، مهر ماه به  ایرنا گفته بود که علت تعلل کمیسیون ماده ۱۰۰ نسبت به صدور رای درباره تخلفات IRAN MALL ، نیازمندی به کسب اطلاعات تکمیلی و دریافت گزارشات جامع از شهرداری منطقه ۲۲ تهران بوده تا ابهامات برطرف شود.

سوالات ایران مال به افکار عمومی

  • علت تخلف ۲۱۰ هزار متر مربعی در ساخت این پروژه چیست؟
  • چرا اگر قرار به عرضه سهام ایران مال در بازار بورس ایران است، هیچ شفاف سازی توسط بانک آینده در کدال صورت نمی گیرد؟
  • علت این که این پروژه برای تسریع حمل و نقل مجریان ساخت و ساز و پشتیبان کنندگان کالا و خدمات،به صورت غیر قانونی، تونل حفر کرده است چیست؟
  • چرا یک پروژه عظیم تجاری و فرهنگی و ورزشی پایتخت که بر اساس اعلام مجریانش، می خواهد نمادی از معماری ایرانی و اسلامی و حمایت از کالای ایرانی در عصر اقتصاد مقاومتی باشد، ۳۵۰ دستگاه خودرو لوکس سراتو در ناوگان اختصاصی  تاکسیرانی آن مشاهده می شود؟
  • چرا این مگا مال غرب تهران، با وجود اطلاع از نیازهای پارکنیگی گسترده این مجموعه، هزاران پارکینگ را تا زمستان نود و هفت برای این پروژه تامین نکرد تا به فهرست تخلفات آن اضافه شود؟
  • چرا پیوست فرهنگی این مجموعه منتشر می شود؟
  • پیوست های زیست محیطی این پروژه چگونه مطالعه و تنظیم شده است؟

انتظار می رود، مسئولان ابن مجموعه، در راستای اطلاع رسانی و شفاف سازی دقیق و بهتر این مگا مال، از طریق شبکه های اجتماعی، مخاطبان به خصوص سهامدارن بانک آینده و ذی نفعان تهرانی و البرزی را در جریان رخداد های این مجموعه قرار داده  تا بستری برای تعامل بهتر شهروندان با مدیران آن  برقرار شود.

ایران مال ، اطلس نیاوران و بسیاری از مگا مال های پایتخت، هم چنان با معضل پارکنیگ کافی و دسترسی ناکافی به خطوط مترو تهران و حومه مواجه هستند که تعلل در آن ، می تواند چالش های ترافیکی کلان شهر  تهران را افزایش دهد.

ایران، هم چنان منتظر رای کمیسیون ماده ۱۰۰ درباره تخلفات ایران مال  است