ورود طلا به مدار ۱۳۰۰ دلاری

 طلا پس‌ از مدت‌ها به بالای مرز حساس ۱۳۰۰ دلاری گام برداشت و با رشد ۲۲ دلاری ظرف یک روز ۷/ ۱ درصد تقویت شد. گمانه‌زنی‌های مربوط به افت شتاب روند افزایشی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، شاخص دلار را وارد کانال کاهشی کرد، احتمال رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در نشست ابتدایی سال‌جاری میلادی که سی‌ام ژانویه برگزار می‌شود، براساس دیده‌بان فدرال رزرو، بورس کالای شیکاگو از یک درصد نیز نزول کرده است. در واقع، احتمال بدون تغییر ماندن نرخ بهره در این نشست بیش از ۹۹ درصد است و تا حدی عدم‌رشد نرخ بهره به سقف ۷۵/ ۲ درصدی را محرز کرده است.

  سیگنال دیده‌بان فدرال رزرو

یکی از مولفه‌های اثرگذار در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ بر شاخص دلار همچنان به جهت‌دهی خود ادامه داده است. مهمترین عامل اثربخش به چشم‌انداز سیاست پولی آمریکا اختصاص دارد. بخش زیادی از تاثیر رشد نرخ بهره هدف فدرال رزرو در سال ۲۰۱۸ در بازارهای جهانی پیش‌خور شده بود؛ اما تغییر رویکرد نهاد پولی ایالات‌متحده به‌دلیل نوسانات شدید انتهای سال گذشته میلادی منجر به تغییر رویه انتظارات موجود شد. پیش از آن روند انقباض تدریجی برنامه اصلی کمیته بازار آزاد محسوب می‌شد. با این حال در روزهای ابتدایی سال نوی میلادی احتمال توقف رشد نرخ بهره تا مدت مشخص به‌عنوان پلن B کمیته سیاست‌گذار به بازارها ورود کرد.  با توجه به دیده‌بان سیاست پولی فدرال رزرو درخصوص روند آتی نرخ بهره، احتمال رشد ۲۵/ ۰ درصدی در نشست ابتدای سال ۲۰۱۹ از ۹۹ درصد نیز گذشته است. بورس کالای شیکاگو براساس این ابزار احتمال ثبت تغییر نرخ بهره یا عدم‌تغییر آن را در دیده‌بان منعکس می‌کند. در واقع تنها با احتمال ۵/ ۰ درصدی فدرال رزرو به نرخ بهره ۵/ ۲ درصدی خود دست خواهد زد.

  بازگشت طلا با عقب‌گرد دلار

از آنجا که رد اختلاف‌نظر سیاست‌گذاران فدرال رزرو درخصوص برنامه پولی سال ۲۰۱۹ وجود دارد، اطمینان منسجمی میان سرمایه‌گذاران به‌چشم نمی‌خورد. از همین رو، شاخص دلار در سراشیبی افتاد که بلافاصله تبدیل به سکوی پرش اونس طلا در بازارهای جهانی شد. شاخص دلار که سقف ۳ هفته اخیر خود را به تازگی لمس کرده بود، با افت بالغ‌بر ۸/ ۰ درصدی به زیر مرز ۹۶ واحدی بازگشت و تا عصر دیروز حدود ۷۵/ ۹۵ واحدی معامله می‌شد. تضعیف شاخص دلار که در برابر یورو، پوند، یوآن و بسیاری از ارزهای معتبر دنیا رخ داده بود، فرصت مناسبی برای بازگشت طلا به ریل صعودی ساخت. فلز زرد نه‌تنها به رالی هفته‌های گذشته خود بازگشت؛ بلکه توانست با رشد ۷/ ۱ درصدی روزانه بالغ بر ۲۲ دلار به بهای خود بیفزاید.

 

 

13 (3)