خبری خوش به جوانان/ وام ازدواج 30 میلیون شد

گروه اقتصادی- شاخص قیمت برای مصرف کننده د‌ر پایان آذر امسال نسبت به ما‌ه مشابه سال قبل ۳۷.۴ درصد رشد کر‌د. این شاخص د‌ر گروه‌های خوراکی، آشامیدنی، مبلمان، لوازم خانگی و اجاره مسکن به ترتیب ۵۱.۹، ۶۸ و ۲۳.۹ درصد رشد داشته است. همچنین شاخص کالاها بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است و زیرگروه کالاهای بادوام حدود ۸۳ درصد رشد ر‌ا تجر‌به کر‌د‌ه است. اگرچه ضریب اهمیت این زیرگروه د‌ر سبد مصرفی خانوار ۵.۴۶ درصد است، و‌لی از آنجا که اقلام عمده جهیزیه د‌ر این زیرگروه قرار د‌ارد، می‌توان استنباط کر‌د تهیه اقلام عمده جهیزیه حداقل ۸۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش افکارنیوز، همچنین بر اساس گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران د‌ر آذرماه ۹۷ که از سوی بانک مرکزی ارائه شد، میانگین قیمت مسکند‌ر تهران نسبت به مد‌ت مشابه سال ۹۶ بالغ بر ۹۱.۸ درصد رشد داشته است.

اگر سری به بازار حال حاضر (دی 97) بزنیم جهش های قیمتی لوازم خانگی سر به فلک می زند. از ابتدای امسال تاکنون به دلیل افزایش نرخ ارز، قیمت انواع لوازم خانگی ایرانی از 40 تا 60 درصد و قیمت انواع لوازم خانگی خارجی 100 درصد افزایش یافته است و همچنین قیمت فرش و موکت نسبت به پارسال 100 درصد افزایش داشته است.

حدودا یک ماشین لباسشویی ایرانی از 33 میلیون ریال تا 52 میلیون ریال، قیمت هر اجاق گاز ایرانی از 17 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال، قیمت هر یخچال ایرانی از 30 میلیون ریال تا 60 میلیون ریال و قیمت یخچال ساید بای ساید هم از 90 میلیون ریال تا 160 میلیون ریال است.

فروشندگان اذعان دارند اگر 6 تا 9 ماه پیش با 40 تا 50 میلیون تومان می‌شد جهیزیه‌ای کامل تهیه و دختران را راهی خانه بخت کرد، اما امروز این رقم بین 100 تا 120 میلیون است.

با این شرایط وام 30میلیونی ازدواج حداقل خواسته جوانان محسوب می شود. بررسی ها نشان می دهد منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها به راحتی می تواند کفایت لازم برای وام 30میلیونی را بکند و حتی نیازی به بودجه دولت یا سایر منابع بانکی نیست. با توجه به اینکه سالانه تقریبا 1.2 میلیون وام قرض الحسنه ازدواج به جوانان اعطا می شود، وام ازدواج 30 میلیونی نیازمند حدود 36 هزار میلیارد تومان منابع خواهد بود که از طریق 3 منبع قرض الحسنه بانکی قابل تامین است.

در تابستان سال جاری میزان رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در تهران به 60 درصد رسید که البته این میزان در انتهای پاییز از 90 درصد هم فراتر رفت. همچنین میانگین رشد اجاره‌بها در تابستان امسال 2/ 27 درصد بوده است.

بنابراین روند بلندمدت بازار اجاره نشان می‌دهد عمدتا نرخ رشد اجاره‌بها کمتر از رشد قیمت مسکن و بیشتر از نرخ رشد تورم عمومی یا حول و حوش آن است. واین در حالی است که پیش بینی کارشناسان بر شیب صعودی تورم بعد از التهابات اخیر بازار ارزدر ماه های آینده حکایت دارد. صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود که حدود یک ماه پیش منتشر کرد، تورم ایران در سال 2019 میلادی را 34.1 درصد تخمین زده است.

«وام ازدواج همان ١٥‌میلیون تومان می‌ماند.» این خبر از لابه‌لای اعداد لایحه بودجه ٩٨ نشت کرده بود و به رسانه‌ها رسیده بود.

 گر چه این رقم هنوز به تصویب نرسیده بود، اما این خبر واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی داشت. بیشتر کاربران جوان در اعتراض به این مبلغ نوشته بودند که اگر تا پارسال یک زوج می‌توانستند با ٣٠‌میلیون تومان خانه رهن کنند، در حال حاضر این مبلغ تنها برای نیمی از رهن خانه کفاف می‌دهد.

اما امروز در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ اعلام شد که وام ازدواج ۳۰ میلیون تومان می شود.این مصوبه برای اجرایی شدن باید در صحن مجلس هم مورد تایید و تصویب نمایندگان مجلس قرار گیرد.

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد طبق مصوبه امروز کمیسیون تلفیق وام ازدواج جوانان در سال 98 از 15 میلیون تومان برای هر یک از زوجین به 30 میلیون تومان برای هر یک از زوجین (در مجموع 60 میلیون تومان) افزایش یافت.

وی درباره نحوه بازپرداخت وام ازدواج گفت: بازپرداخت وام 30 میلیون تومانی ازدواج در اقساط 60 ماهه (5 ساله) تعیین شده است.