عربستان تولید نفت خود را باز هم کاهش می‌دهد

 خالد الفالح وزیر انرژی عربستان گفت عربستان انتظار دارد در فوریه یک بار دیگر تولید نفت را کاهش دهد و برای 6 ماه پایین‌تر از سطح مورد توافق در نشست اوپک،  تولید  کند.

هدف بزرگترین صادر کننده نفت جهان، تولید 10.2 میلیون بشکه نفت در روز در ژانویه بود و قصد دارد روزانه حدود 10.1 میلیون بشکه در فوریه تولید کند . سهم تولید داوطلبانه عربستان طبق توافق کاهش تولید با روسیه و سایر تولیدکنندگان در ماه دسامبر ، 10.23 میلیون بشکه در روز بود.

فالح گفت:« تولید عربستان پایین‌تر از حد توافق شده در نشست اوپک است‌ و برای شش ماه تمام پایین تر از این حد تولید خواهد کرد».

سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش از جمله روسیه توافق کردند از  ابتدای ژانویه در تلاش برای حمایت از قیمت نفت، تولید خود را کاهش دهند. با پیشقدمی عربستان برای کاهش تولید در بحبوحه افزایش عرضه نفت شیل آمریکا، شاخص نفت برنت بالا رفت.

فالح ادامه داد:« تقاضا در انتهای سه ماهه اول و ابتدای سه ماهه دوم سال جاری بالا خواهد رفت. کاهش تولید اوپک و متحدانش طی هفته های آینده تاثیر خود را در بازارهای جهانی خواهد گذاشت» .

وی گفت:« آمریکا در حال حاضر با تولید نفت خودش و نفت سایر تولیدکنندگان اشباع شده است».

«بنابراین ما به بازار نفت نگاه می کنیم و به تفاوت قیمت‌ها توجه داریم. صادرات نفت زیاد به آمریکا برای ما پر منفعت نیست و در نتیجه با تنظیم تولید از طرف ما، اکثریت کاهش تولید متوجه بازار خواهد بود و این از نظر اقتصادی معقول است».

عربستان و کشورهای هم عقیده با او تصمیم دارند موجودی نفت را به پایین تر از میانگین 5 سال گذشته برسانند. فالح گفت:« ما این کار را انجام می دهیم تا مطمئن شویم عرضه نفت پایین‌تر از تقاضا در 2019 است».

وی گفت:« هنوز مشخص نیست آشفتگی سیاسی در ونزوئلا چه تاثیری بر بازار نفت بگذارد. تولید این کشور آمریکای جنوبی عضو اوپک در بحبوحه درگیری های فزاینده بین نیروهای وفادار به مادورو و طرفداران خوان گوایدو، رهبر مخالفان از بین رفته است.