راه حل بازار مسکن تهران تک بعدی نیست

 محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص عملکردها و برنامه های وزارت خانه تصریح کرد: همه سرفصل های راه و شهرسازی بعد از انقلاب اسلامی رشد داشته است. قبل از انقلاب  طراحی، ساخت و اجرای تعداد زیادی از پروژه‌ها با حضور شکت‌های خارجی کلید می‌خورد، بعد از انقلاب هم در طراحی و تولید و هم در اجرا به قابلیت گسترده‌ای دست پیدا کردیم، علاوه بر تامین نیاز داخلی در صادرات خدمات فنی و مهندسی هم موفق بودیم.

وی افزود: در طی این دوره به طور مثال در بزرگراه‌ها و آزاد راه ها از کمتر از ۲۰۰ کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر رسیده ایم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده  گفت: ۲۷۰۰ محله در اولویت این طرح در برنامه ۱۰ ساله تعریف شده است که به طور متوسط، ساخت سالانه  ۲۷۰ محله می شود.

اسلامی گفت: در سال ۹۷ هدفگذاری پیش بینی شده در این بخش محقق نشد چراکه منابع مشارکت خود مردم، سرمایه گذار و توسعه گر و شهرداری‌ها با توجه به شرایط کشور، کافی نبود.

وی افزود: از اول برنامه تا کنون ۷۷ هزار مالک از این ظرفیت استفاده کرده اند در ادامه اجرای این برنامه در سال ۹۷، ۶۶ هزار واحد متقاضی دریافت کردیم و ۹۳ شرکت که تمایل برای سرمایه گذاری داشتند.

اسلامی با اشاره به اینکه از برنامه عقب هستیم گفت: شرکت بازآفرینی در این بخش کار کرده، اما سکونت به طور کامل شکل نگرفته  چراکه کسب و کار شکل نگرفته است اکنون اولویت  ما به جای صرف هزینه برای وضعیت عمومی محله ها، استفاده از ظرفیت مدیریت استان‌ها  در راستای ایجاد شرایط سکونت گاهی معتبر است. با این اصلاح رویه، بازآفرینی شهری رو به بهبود می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: وظیفه داریم به عرضه و تقاضای مسکن تعادل بخشی کنیم، نیاز مبرم داریم  جریان تولید مسکن را بهبود دهیم. برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد که فرمانش صادر شده در این مسیر است.

وی ادامه داد: در همه استان‌ها مکان‌ها مشخص شده است با فعال کردن جریان تولید مسکن، نیاز متقاضیان تامین می شود. در این طرح  در شهرهای جدید ۲۰۰ هزار واحد، در  بافت فرسوده ۱۰۰ هزار واحد و در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر ۱۰۰ هزار واحد مشخص شده که در برنامه دو ساله اجرا می شود.

وزیر راه و شهرسازی در مورد وضعیت بازار مسکن کلانشهر تهران گفت: راه حل تهران تک بعدی نیست، در تهران واگذاری‌های سنگین صورت گرفته است ، خانه‌های خالی زیادی وجود دارد که در استطاعت متقاضیان خرید نیست.

وی افزود: الان در ۴ استان  آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس و اصفهان این مشکل را داریم در صورت ادامه روند تا دهک ۷ هم امکان اینکه بتوانند خانه بخرند وجود نخواهد داشت.

اسلامی تاکید کرد: تسریع پروژه‌های نیمه کاره همچون پروژه مسکن پردیس از جمله راهکارهای رفع مشکلات این بخش است.

عضو کابینه دولت افزود: بازار مسکن متاثر از سیاست‌های اقتصادی کشور است. اکنون که جریان واگذاری دارایی بانک ها مورد تاکید است، اگر روش مدیریتی تداوم داشته باشد تاثیر مثبتی بر بازار مسکن خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص افزایش تسهیلات مسکن  گفت: اگر چه این امر هنوز مورد بحث است اما به دنبال این هستیم با دو کار تشویقی برای سازندگان، کاهش قیمت تمام شده را داشته باشیم. خرید و تامین انبوه مصالح  به صورت کارت اعتباری و ارائه تسهیلات به سازندگان می تواند قیمت ساخت را کاهش دهد.

وی ادامه داد: تفاهمنامه اجرایی کارت اعتباری مصالح با بانک مسکن تا قبل از سال امضا می شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادراه تهران شمال تصریح کرد: این پروژه‌ بیش از ۲۰ سال است که ادامه دارد بعد از یک رشد‌، چندین بار به دلایل مختلف در رکود فرو رفته است.

وی افزود: در منطقه ۱ این آزادراه، ۳۳ کیلومتر مسیر تا به حال اجرا شده که ۱۵.۵ کیلومتر آن تونلی است، سیستم هوشمند دارد از لحاظ فیزیکی و فنی در حال اتمام است عملیات ساختمانی آن هم در حال اجراست و پیش بینی می شود تابستان سال آینده مردم بتوانند از این اتوبان استفاده کنند.

اسلامی اظهار کرد: باقی مانده اتوبان همت به کرج هم در بهار به بهره بردای می‌رسد.

وی تصریح کرد: بودجه مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است بودجه ما سالی ۸ هزار میلیارد تومان است با این رویه نمی‌توانیم این طرح ها را تکمیل کنیم. در این راستا استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در دستور کار ما است تا مزیتی ایجاد کنیم که بخش خصوصی هم راه را تکمیل کند هم سرمایه گذاری سودآوری داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکلات کامیون داران، گفت: حمل و نقل بخش مهم اقتصاد کشور است. مشکلات لاستیک برطرف شده، از خود تشکل‌های حمل و نقل خواستیم خودشان لجستیک خود را بر عهده بگیرند و وضعیت به حالت عادی بازگشته است. همه رانندگان دفترچه بیمه گرفته اند.

اسلامی در مورد توسعه بنادر تصریح کرد: بنادر رشد خوبی داشته از  ۱۹ میلیون تن جابجایی باز در سال   به ۲۳۳ میلیون تن رسیده است. توسعه بنادر مستلزم اینست که قدرت لجستیک را افزایش دهیم.

وی افزود: مهمترین سیاست اینست که در همه بنادر پس کرانه ایجاد شود و اتصال به شبکه جاده ای و ریلی از برنامه‌هایی است که در طرح جامع پیش بینی شده است.

عضو کابینه دولت در خصوص حمل و نقل هوایی گفت: برنامه ما در این بخش اینست که یک نظام حمل و نقل متنوعی نسبت به شرایط فعلی که متمرکز در تهران است، ایجاد کنیم و ۶ هاب پروازی در کشور داشته باشیم تا اقصی نقاط کشور از فرصت پروازی بهتری برخوردار شوند.