عملکرد ۴۰ ساله صنعت نفت و گاز

 زنگنه وزیر نفت در برنامه تیتر امشب در خصوص عملکرد صنعت نفت و گاز بعد از انقلاب تصریح کرد: ایران در نفت همیشه مهم بوده است. قبل از انقلاب بیشتر در نفت معروف بودیم. بعد از انقلاب علاوه بر نفت در گاز و پتروشیمی هم معروف شدیم.

وی ادامه داد: میزان تولید نفت قبل از انقلاب ۵.۲ میلیون بشکه بوده که اکنون نزدیک ۴ میلیون  بشکه است.

زنگنه اظهار کرد: ذخائر نفتی کشور قبل از انقلاب ۸۸ میلیارد بشکه بوده و اکنون با وجود برداشت۵۰ میلیارد بشکه نفت طی این چهل سال به  ۱۶۰ میلیارد بشکه رسیده یعنی ۲.۵ برابر شده است.

وزیر نفت افزود: در سال ۵۷ میزان گاز کشف شده ۹ هزار میلیارد متر مکعب بوده که اکنون به  ۳۳ هزار میلیارد متر مکعب رسیده است. در تولید میعانات گازی هم از  ۳۰ هزار بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه رسیدیم.

عضو کابینه دولت تصریح کرد: صنعت گاز بعد از انقلاب متولد شد ظرفیت پالایش گاز قبل از انقلاب ۳۶ میلیون متر مکعب بوده که اکنون  ۳۶ برابر شده و  به ۱۰۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

زنگنه با تاکید بر اینکه یکی از درخشان ترین عملکردها در حوزه گاز بوده است، افزود: میزان انشعابات گاز قبل از انقلاب محدود به چند شهر بوده اما اکنون میزان انشعابات به ۱۱.۵ میلیون رسیده است. پوشش گازرسانی نزدیک صفر بوده الان ۹۲ درصد در کل کشور است هیچ کشوری در دنیا چنین پوششی ندارد.

وی بیان کرد: در بخش پتروشیمی قبل انقلاب تنها یک پتروشیمی بود که بعدا نابود شد، اکنون ۳۰ میلیون تن ظرفیت نهایی پتروشیمی است. ارزش تولیدات پتروشیمی ۱۷.۵ میلیارد دلار است که ۵.۵ میلیارد دلار آن به کشور عرضه می‌شود. صنعتی را سراغ ندارم که انقدر خوراک به صنایع پایین دستی بدهد. تا سال ۹۸، ۱۲ میلیون تن ظرفیت جدید به مدار می‌آید.

وزیر نفت تصریح کرد: در حوزه بنزین میزان تولید قبل از انقلاب روزانه ۱۴ میلیون لیتر بوده که  اکنون به ۱۰۵ مییلیون لیتر رسیده است.

وی افزود: قدرت و توانمندی ایران در ساخت تجهیزات و اجرای پروژه‌ها بسیار افزایش یافته و اکنون توانایی نصب روزانه یک کیلومتر لوله در سطح دریا را به دست آورده ایم. در این زمینه وضع خوبی در منطقه داریم.

زنگنه تاکید کرد: پارس جنوبی کم نظیر‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران است. در حال حاضر از نظر تولید روزانه از قطر پیشی گرفته ایم. عسلویه بی نظیرترین سرمایه گذاری ترازصنعتی کشور محسوب می شود. آرزو داریم در کنار خلیج فارس چنین سازه هایی، بیشتر داشته باشیم.