افزایش فارغ‌التحصیلان تزریق «بیکاری» به جامعه است

گزارش‌های جدید حاکی از آن است که به میزان قابل توجهی شمار فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد در استرالیا افزایش یافته است. 

وزارت علوم و تحقیقات استرالیا می‌گوید: آموزش عالی این کشور با یک پدیده نوظهور و رو به رشد مواجه است؛ جوانان و میانسالانی که هرگز به دانشگاه نرفته‌اند در مؤسسات و دانشگاه‌های مختلف ثبت نام می‌کنند بی اینکه هدف کسب علم داشته باشند.

کارشناسان علمی که از این رخداد ناراضی هستند می‌گویند: به زودی بیکاری و عدم اشتغال جوانان بیش از هر زمان دیگری در استرالیا نمود می‌کند و معضل اشتغال هر روز بزرگ و بزرگتر می‌شود. 

آمارها حاکی از‌ آن است که از هر 4 استرالیایی یک نفر مدرک لیسانس دارد؛ بنابراین تعداد فارغ‌التحصیلانکارشناسی به نسبت یک دهه گذشته با بیش از 18 درصد رشد مواجه بوده است.

همچنین، تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان کارشناسی در حال حاضر در دوره ارشد تحصیل می‌کنند؛ شمار فارغ‌التحصیلان دوره ارشد به نسبت یک دهه گذشته حداقل 50 درصد افزایش یافته و این رشد حیرت‌انگیز است.

نتایج  مطالعات نشان می‌دهد که شکاف در میزان تحصیلات بین مردان و زنان در دهه گذشته کاهش یافته است.

ده سال پیش، 51 درصد از مردان استرالیایی و 42 درصد از زنان دارای مدرک تحصیلی پس از مدرسه بودند؛ در حالی‌که این فاصله طی یک دهه گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است.

در حال حاضر 58 درصد مردان و 54 درصد زنان دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند؛ اما هنوز هم تفاوت‌های جنسیتی قابل توجهی وجود دارد که در انتخاب مشاغل مشخص می‌شود.

محبوب‌ترین مشاغل برای مردان دارای مدرک لیسانس یا بالاتر حسابداری و برنامه‌نویسی نرم افزاری است، در حالی‌که زنان بیشتر پرستاری یا معلمی را انتخاب می‌کنند.

مدیریت و تجارت از دیگر رشته‌های محبوب دانشجویان استرالیایی است؛ در سال 2018 بیش از 2 میلیون و 100 هزار نفر در این دو رشته ثبت نام کرده‌اند که با افزایش 23 درصدی به نسبت سال 2011 مواجه بوده است.