اختصاص ارز یارانه‌ای تاثیری در معیشت مردم ندارد

 علی رستمیان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیرامون پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی تا نرخ بازار آزاد کالاهای یارانه‌ای در قالب اعتبار به مردم گفت: هدف از اختصاص این ارز، کاهش قیمت کالاهای اساسی برای افزایش قدرت خرید مردم است که در عمل محقق نمی‌شود. در همین راستا، نمایندگان مجلس پیشنهاد پرداخت مستقیم یارانه کالاهای اساسی را به دولت داده‌اند.

وی ادامه داد: طبق اظهارات آقای رئیس جمهور، در سال 97 بیش از 100 هزار میلیارد تومان پول به عنوان یارانه از کشور خارج شده است. این درحالی است که رشد قیمت‌ها متوقف نشده است و اصلاً مشخص نیست که پول مردم کجا رفته است.

سیاست ارز ترجیحی فساد آور است

رستمیان با بیان اینکه در پیش گرفتن سیاست ارز ترجیحی به کالاهای اساسی فساد آور است گفت: دولت باید خود و مردم را از بلاتکلیفی خارج کند. اختصاص ارز یارانه‌ای به کالاهای اساسی تاثیری در معیشت مردم نداشته است.

وی ادامه داد: چرا باید پول متعلق به مردم هزار دست بچرخد و بعد از کلی واسطه به آن‌ها برسد. ادامه این سیاست اصلاً منطقی به نظر نمی‌رسد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پایان تصریح کرد: وقتی در کشور سیستم توزیع، نظارت و مدیریت ضعیفی حاکم هست، بهترین کار پرداخت مستقیم یارانه کالاهای اساسی به خود مردم است. امیدواریم دولت اراده لازم برای این کار را داشته باشد.