ششمین عرضه نفت در بورس

 امروز برای ششمین بار نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه می‌شود. طبق اطلاعیه شرکت ملی نفت ایران شرایط عرضه در این دوره مشابه عرضه پیشین و قیمت پایه هر بشکه نفت خام سبک ۵۹ دلار و ۶۳ سنت است.

پیش پرداخت شش درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی از ویژگی‌های این عرضه است. همچنین مدت تسویه حساب از زمان بارگیری ۹۰ روز تعیین شده است.

پنجمین عرضه نفت خام سبک در بورس انرژی ۲۹ بهمن امسال با فروش ۳۵ هزار بشکه به قیمت ۵۲ دلار و ۲۵ سنت به ازای هر بشکه انجام شده بود. در این مرحله عرضه همانند نوبت چهارم یک میلیون بشکه نفت خام سبک با حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۵۶ دلار و ۸۱ سنت برای هر بشکه تعیین شد که در نهایت یک محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام سبک در بورس انرژی خریداری شد.

نفت خام سبک ایران تاکنون پنج بار در بورس انرژی عرضه شده است که در نوبت سوم و چهارم مشتری برای خرید آن اعلام آمادگی نکرد.

در اولین عرضه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی یک میلیون بشکه نفت عرضه شد که در آن زمان مقرر شده بود قیمت پایه ۷۹ دلار و ۱۵ سنت باشد اما در نهایت این قیمت تعدیل شد و هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت به فروش رسید. البته در این مرحله ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام سبک فروخته شد و ۷۲۰ هزار بشکه بدون مشتری ماند.

در دوره دوم نیز ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام عرضه و در نهایت هر بشکه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت ۶۴.۹۷ دلار داد و ستد شد.

در این دو دوره، عرضه به صورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی بود؛ به طوری که متقاضیان خرید برای شرکت در معامله باید ۱۰ درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به میزان پیش‌پرداخت پیش از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کنند که در صورت انجام معامله بخشی از ۲۰ درصد ریالی محسوب خواهد شد.