تعرفه بر واردات کالای چینی تا ۲۰۲۰ ادامه دارد

 دو اقتصاد بزرگ جهان شامل امریکا و چین به احتمال زیاد طی ماه جاری به نوعی توافق برای حل اختلافات تجاری خود دست خواهند یافت، اما بنا به اعلام بانک گلدمن ساکس آمریکا روند لغو اعمال تعرفه بر واردات کالاهای چینی در آمریکا تدریجی خواهد بود و حتی بعضی از آنها تا سال ۲۰۲۰ حذف نخواهند شد.

این بانک می‌افزاید: مبنای ما این است که علی‌رغم توافق، برخی تعرفه‌ها بر واردات کالای چینی ادامه خواهد داشت و احتمالا به صورت تدریجی و بر اساس انجام تعهد متقابل از سوی چینی‌ها اجرایی خواهد شد. ما انتظار داریم برخی از این تعرفه‌ها حتی در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه یابند.

در گزارش بانک گلدمن ساکس آمریکا آمده است؛ به نظر می‌رسد طی هفته‌های گذشته تنش تجاری بین چین و واشنگتن بهبود یافته است؛ چراکه مقامات بلندپایه از هر دو کشور در طول ماه‌های گذشته بارها با یکدیگر دیدار کرد و گفته‌اند در حل اختلافات بهبود حاصل شده است.

بنا به پیش‌بینی گلدمن ساکس احتمالا روند رسیدن چین  و آمریکابه توافق طی سه مرحله اتفاق خواهد افتاد. به احتمال زیاد مقامات چینی و آمریکایی به مذاکرات خود طی هفته‌های پیش رو ادامه می‌دهند تا بتوانند به یک تفاهم در مورد اختلافات خود دست یابند. فاز دوم دیدار روسای جمهور چین و آمریکا در اواخر ماه مارس برای حل اختلافاتی خواهد بود که در طول مذاکرات حل نشده است. در صورتی که این دیدار شکل گیرد، به احتمال ۷۵ درصد سران دو کشور رسیدن به یک توافق کلی را اعلام خواهند کرد. 

گلدمن ساکس می‌افزاید: انتظار داریم که توافق انجام‌شده به هر شکلی که باشد، در بسیاری از حوزه‌ها جزئیات آن مشخص نبوده و به کارگروه‌های بیشتر برای تعیین جزئیات آن نیاز خواهد بود. فاز سوم نیز که غیر قابل پیش‌بینی‌ترین فاز این مذاکرات است، اجرای توافقی است که به لغو تعرفه بر واردات کالای چینی در آمریکا منجر خواهد شد.

بانک گلدمن ساکس آمریکا می‌گوید: البته انتظار داریم چینی‌ها برای حذف یک جای این تعرفه‌ها فشار بیاورند. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در صورت عدم توافق چین و آمریکا در حل اختلافات تجاری و عملی کردن تهدید ترامپ به افزایش تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد و اعمال تعرفه بر ۲۶۷ میلیارد دلار کالای دیگر، آمریکا از محل اعمال این تعرفه‌ها ۹۷ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.