توقف ۱۰۰۰ قرارداد در صنعت برق

 علی بخشی رئیس هیئت مدیره سندیکای برق با اشاره به وضعیت شبکه برق در تابستان ۹۷ اظهار کرد: مهمترین دلیل خاموشی‌های برق در تابستان ۹۷، کمبود انرژی برقابی بود، اما فرسودگی نیروگاه‌های حرارتی و کمبود بازدهی آن‌ها نیز در کاهش تولید برق کشور بی تاثیر نبوده است.

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق با اشاره به تعدیل قرارد‌ادهای صنعت برقتصریح کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز سندیکای صنعت برق در حال پیگیری اصلاحات این قرارداد‌هاست و بخشنامه ای در این خصوص دریافت کرده تا پروژه‌هایی با پیشرفت ۶۰ درصد به پایان برسد، اما شاخص‌های اعلام شده مانع از رفع مشکل است.

وی افزود: اولویت بندی قرارداد‌ها می‌تواند راه حل مناسبی برای عبور از این مشکل و پیشگیری از خاموشی‌های تابستان سال آینده باشد.

بخشی ادامه داد: بر اساس این پیشنهاد می‌توان طرح‌هایی که دارای فوریت کمی است و به دلیل محدودیت منابع امکان به تعویق انداختن آن‌ها وجود دارد را به آینده موکول کرد، در این خصوص با شرکت توانیر در پی تعیین شاخصی‌ برای اولویت بندی هستیم، اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ابراز کرد: نوسانات نرخ ارز باعث بلاتکلیفی ۱۰۰۰ طرح و قرارداد منعقد شده در صنعت برق شده است و بسیاری از این طرح‌ها با مشکل نقدینگی و محدودیت مواد اولیه مواجه شده اند.

بخشی در پایان با اشاره به افزایش هزینه‌های صنعت برق گفت: ارزش این قرارد‌ادها نزدیک به هزار میلیارد تومان است که با توجه به نوسانات نرخ ارز نیاز است اعتبارات این طرح ۲ تا ۲.۵ برابر شود.