قیمت دلار در سراشیبی سقوط؟

گروه اقتصادی- بعد از شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و افزایش مراجعه مردم به مراکز خرید و فروش ارز برای فروش ارزهای خانگی، بانک مرکزی از بانک‌ها خواست نسبت به خرید ارزهای مردمی فعال شوند.

به گزارش افکارنیوز؛ برهمین‌ اساس شعب ارزی بانک‌ها هر روز بعد از دریافت نرخ از بانک مرکزی، نسبت به خرید ارز از مردم اقدام می‌کنند. دستور بانک مرکزی به بانک‌ها بعد از آن صادر شد که صرافی‌ها از خرید ارزهای مردمی خودداری و میدان را به دلال‌ها واگذار کرده بودند.

امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را 12 هزار و 576 تومان و 7 ریال، قیمت یورو را 14 هزار و 127 تومان و 4 ریال و قیمت پوند انگلیسرا 16 هزار و 319 تومان و 7 ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند.

روز یکشنبه، شاخص ارزی ۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۳ هزار و ۱۲۰ تومان رسید.

صرافی‌های منتخب بازارساز نیز حدود ساعت۳ بعدازظهر قیمت فروش دلاررا ۱۳ هزار و ۵۰ تومان درج کردند که ۱۰۰ تومان نسبت به قیمت این صرافی‌ها در روز شنبه کمتر بود. 

روز یکشنبه تقاضای چندانی برای خرید ارز در بازار وجود نداشت و معدود خریداران نیز بیشتر به‌دنبال تهیه ارز اندکی برای سفر خود بودند.

گروهی باور دارند، بازارساز اشتباه تاکتیکی اسفند ۹۶ را تکرار نخواهد کرد و ذخایر خود را به شکل ارزان‌تری صرف مدیریت کوتاه‌مدت بازار نخواهد کرد. از نظر این عده بازارساز در سال ۹۶ ارز زیادی به بازار تزریق کرد که قیمت به کانال ۵ هزار تومانی نرسد؛ عاملی که موجب شد در زمینه عرضه ارز در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۷ اختلال در بازار ایجاد شود. در اسفند۹۷ تقاضا نسبت به انتهای سال ۹۶ بسیار پایین‌تر آمده است؛ ولی بازارساز نیز حداقل در این مدت سعی کرده است با هزینه کمتر نوسانات را مدیریت کند.