سوء استفاده چارترکنندگان از فقدان نظارت!

 فروش بلیت چارتری این روز‌ها معضل جدیدی در ناوگان حمل‌ و نقل هوایی به شمار می‌رود به طوری که باعث ایجاد هرج‌ و مرج قیمتی به ویژه در بخش هوایی شده است بسیاری از چارتر کنندگان اعلام کرده اند که عدم اجرای بخشنامه نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی و تخصیص ارز  باعث شده است که قیمت‌ بلیت هواپیما‌ها در قالب چارتری افزایش یابد؛ این در حالی است کهسازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده  که نظارت مستقیمی بر فروش بلیت چارتری دارد و فروش آن به جز در  تور‌های هوایی و مسیر‌های خاص غیرقانونی است.

در تاریخ دوازدهم بهمن امسال وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که فروش بلیت پرواز‌های داخلی به صورت چارتری ممنوع است و فروش این بلیت تنها در قالب بسته‌های سفری و تور‌های هوایی امکان‌پذیر است این در حالی است که عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرد که ۲۰ درصد پرواز‌های داخلی چارتری است و امکان حذف بلیت‌های چارتری در کشور وجود ندارد و ما مجوز فروش بلیت‌ها و پرواز‌های چارتری را در شهر‌های کیش و قشم و مناطق نفت‌خیز را مجاز اعلام کرده‌ایم.

بر اساس گزارش‌های میدانی بسیاری از مسافران پروازی اعلام کرده اند که بسیاری از بلیت‌های خود را در ایام نوروز چارتری خریده‌اند که البته در برخی از مسیر‌ها قیمت‌های آن بسیار پایین‌تر از بلیت‌های سیستمی بوده و در برخی از مسیر‌ها هم قیمت‌ها نجومی‌تر بوده است.

شرکت‌های بزرگی مانند آسمان، ایران ایر، ماهان و زاگرس بسیاری از بلیت‌های خود را به صورت سیستمی عرضه می‌کنند و پرواز‌های چارتری در شبکه فروش خود ندارد، تنها برخی از شرکت‌های هواپیمایی که سهم ۲۰ درصدی از کل پرواز‌های کشور را به خود اختصاص داده اند اقدام به فروش بلیت پروازهای خود بصورت چارتری می کنند.

چندی پیش حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اعلام کرده بود که باید به دنبال راهکاری برای حل معضل فروش بلیت چارتری باشیم و قطعاً باید سیستم قضایی و نظارتی دقیقی برای این حوزه وجود داشته باشد.

وی گفت: پرواز‌های چارتری نباید سالانه باشد، اما متأسفانه در کشور ما این اصل رعایت نمی شود. در دنیا این نوع پرواز حداکثر یک فصل است و ایرلاین‌ها برای آن برنامه‌ریزی خاصی دارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: متأسفانه بلیت‌های چارتری در ایام پیک سال فشار مضاعفی به مردم وارد می‌کند به طوری که قیمت بلیت مسیر ۷۰۰ هزار تومانی را ۲ تا ۳ میلیون تومان در ایام پیک سال به فروش می‌رسانند که چنین فروشی نشان دهنده ضعف نظارت در این بخش است.

 

 فروش بلیت‌های چارتری تنها باید در قالب تور انجام شود/ برخورد شدید با چارترکنندگان

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هفته گذشته جلسه بسیار مفصلی با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران وزارت راه و شهرسازی داشتیم، گفت: در این جلسه بر فروش بلیت پروازها در قالب سیستمی و برنامه‌ای تأکید بسیار زیادی شد، در آن جلسه به رئیس سازمان هواپیمایی گفتیم که فروش بلیت چارتری را باید به حداقل برسانند و به شرکت‌های هواپیمایی اجازه ندهند که خارج از ضوابط اقدام به فروش بلیت‌ها کنند.

وی بیان کرد: دولت و سازمان هواپیمایی باید با سایت‌هایی که خارج از ضوابط، به فروش بلیت چارتری اقدام می‌کنند و قیمت‌ها را ۲ تا ۳ برابر به مسافران می‌فروشند، برخورد کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه متأسفانه برخی از آژانس‌ها به صورت خودسرانه اقدام به فروش بلیت چارتری می‌کنند، گفت: باید با چارترکنندگان برخورد شدیدی شود.

کیانپور با بیان اینکه فروش بلیت‌های سیستمی و برنامه‌ای زمینه‌ساز ثبات قیمتی در ایام پیک سال است، گفت: فروش بلیت‌های چارتری تنها باید در قالب تور انجام شود و در این ایام از سال، از سازمان تعزیرات درخواست کرده‌ایم که نظارت خود را به ویژه در دفاتر فروش بلیت‌ها بیشتر کنند.

وی بیان کرد: چارترکنندگان اجازه ندارند که پروازهای چارتری را بیشتر از نرخ‌های تعیین شده در شرکت‌های هواپیمایی به فروش برسانند.

 

 فروش بلیت چارتری در ایران درست اجرا نمی شود

 منظری کارشناس هوایی درباره فروش بلیت‌های چارتری گفت: بحث چارتر و فروش آن یک بحث بسیار پیچیده و سنگینی است که متأسفانه در ایران به صورت خوب و درست اجرا نشده و چندان مورد توجه مردم قرار نگرفته است.

وی گفت: فروش بلیت‌های چارتری در تمامی دنیا در قالب تور و بسته‌های سفر ارائه می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی متأسفانه در ایران اصل استفاده از آن را رعایت نمی‌کنند.

این کارشناس هوایی گفت: فروش بلیت‌های چارتری به مسافران باید در کنار خدمات مسافری ارائه شود و مسافران زمانی که بلیت چارتری را خرید می‌کنند باید تمامی خدمات آن را دریافت کنند، ولی متأسفانه در ایران، مردم در قبال خرید بلیت چارتری نه تنها خدماتی دریافت نمی‌کنند بلکه با مشکلات دیگری از جمله غیرقابل استرداد بودن و یا تغییر بلیت مواجه اند.

منظری با بیان اینکه مسئولیت تعیین قیمت بلیت هواپیما برعهده شرکت‌های هواپیمایی است، گفت: اگر دفتر خدمات مسافرتی، بلیت چارتری عرضه می‌کند باید شرکت هواپیمایی پیگیر موضوع آن شود، ولی متأسفانه در ایران شرکت‌های هواپیمایی از آن شانه خالی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فروش بلیت چارتری قوانین مربوط به خود را دارد، گفت: فروش مستقیم بلیت و یا صندلی‌های هواپیمایی در یک بازه زمانی باید در قالب چارچوب و ضوابط مشخصی باشد به طوری که در یک بازه زمانی قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت تعیین شده داشته باشد و در یک بازه زمانی با قیمت مصوب و آن هم در قالب تور فروخته شود.

 

 بلیت چارتری هواپیما همیشه گران نیست

 مقصود اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمای با بیان اینکه فروش بلیت چارتری تنها در مناطق گردشگری مانند قشم و کیش و مناطق نفت‌خیر دارای مجوز است، گفت: برخی از شرکت‌های هواپیمایی از قبل قرارداد داشته‌اند و همین موضوع باعث شده است که در ایام پیک سال اقدام به فروش بلیت چارتری کنند.

وی با بیان اینکه همیشه فروش بلیت چارتری باعث گران شدن بلیت‌ها نشده است، گفت: در برخی از ایامی که سفر‌ها رونق نداشته قیمت بلیت‌ها بسیار پایین‌تر از نرخ‌های مصوب بوده است و همین موضوع باعث شده که مسافران راضی باشند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: فروش بلیت چارتری در همه جای دنیا رایج است و برخی از شرکت‌ها تمامی بلیت‌های یک هواپیما را چارتر می‌کند که این خود باعث شده دلالان و واسطه‌گران وارد سیستم هوایی شوند و مشکلاتی را ایجاد کنند و جلوگیری از این اقدامات باید از سوی سازمان هواپیمایی صورت گیرد.

 

مجلس، ممنوعیت پرواز‌های چارتری را ابلاغ کرد

 ابوالفضل موسوی عضو کمیسیون عمران مجلس  شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه اخیر کمیسیون عمران با سازمان هواپیمایی و معاونان وزیر راه و شهرسازی اعلام شده که فروش بلیت چارتری به ویژه در ایام پیک سال بدون تور غیرقانونی است، افزود: رئیس کمیسیون عمران مجلس رسماً در نامه‌ای محدودیت و ممنوعیت پرواز‌های چارتری را ابلاغ کرده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما‌ها فروش بلیت چارتری است، گفت: در زمانی که تقاضای مسافران هوایی افزایش می‌یابد چارترکنندگان وارد می‌شوند و با افزایش قیمت بلیت بازار سیاهی ایجاد می‌کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: سازمان هواپیمایی کشوری و دولت باید نظارت خود را در این بازه زمانی افزایش دهند و از سوی دیگر ایرلاین‌ها نظارت خود را بر دفاتر فروش خود افزایش دهند تا شاهد ایجاد بازارسیاهی در این بخش نباشیم.

بر اساس این گزارش همواره در ایام پیک سال با مشکل بازار سیاه در فروش بلیت هواپیما‌ها روبرو می‌شویم این در حالی است که سازمان هواپیمایی به صورت مستمر اعلام می‌کند که هیچگونه افزایش قیمتی در قالب فروش بلیت‌های چارتری وجود ندارد و ما نظارت قوی بر تمامی دفاتر خدماتی داریم، اما گزارش‌های میدانی خلاف این موضوع را نشان می‌دهد بنابراین  وزارت راه وشهرسازی و سازمان هواپیمایی باید روش‌های دیگری را برای خروج دلالان و واسطه‌گران از این بازار پیچیده چارتری به کار بگیرند.