ایجاد ۱۶۷۰ شغل غیرمستقیم با یک نیروگاه ۵۰ مگاواتی

استفاده از انرژی باد در ایران به شکل توربین‌های بادی سابقه‌ای طولانی دارد و نقش مهمی در تامین برق کشور ایفا می‌کند.

در این بین در سال‌های اخیر برای ساخت توربین‌های بادی در داخل کشور اقدامات مهمی صورت گرفته و با همکاری کشور‌ها در شرکت‌های مختلف به خودکفایی در این بخش توجه شده است.

لازم به ذکر است که ایران در سال‌های اخیر به ساخت توربین‌های چند مگاواتی دست یافته طبق برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر جهت رسیدن به ظرفیت ۵۰۰۰ مگاوات لازم است که بخش قابل توجهی از این ظرفیت به توسعه نیروگاه‌های بادی اختصاص یابد.

این نکته حائز اهمیت است که اشتغال‌زایی یکی از اصلی‌ترین مزایای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان بوده و در ایران نیز روند روبه رشدی روبرو داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اشتغال ایجاد شده در طول زنجیره ارزش یک نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی بومی، به ایجاد ۶۶۸ شغل مستقیم و هزار و ۶۷۰ شغل غیرمستقیم در زمان راه‌اندازی و همچنین ۴۸ شغل مستقیم و ۱۲۰ شغل غیرمستقیم در زمان بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری منجر شده است.

همچنین براساس مطالعات آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA)، حدود ۱۰،۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ میلادی در بخش تجدیدپذیر‌ها مشغول به کار بوده‌اند.

براساس این گزارش در سال ۲۰۱۷ میزان اشتغال جهانی در بخش انرژی باد به رقم ۱.۱۵ میلیون نفر و میزان ظرفیت نصب شده انرژی باد به بیش از ۵۳۹ گیگاوات رسیده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۳.۸ میلیون شغل بواسطه توسعه نیروگاه‌های بادی ایجاد خواهد شد.

همچنین در حال حاضر ۱۹ نیروگاه بادی با ظرفیت ۲۸۲،۶ مگاوات در کشور نصب شده است و حدود ۱۰۰ مگاوات دیگر نیز در حال نصب است.

گفتنی است در ایران پتانسیل بالایی برای توسعه تجدید پذیر‌ها به ویژه انرژی باد و خورشید وجود دارد که در سال‌های اخیر مورد توجه برخی سرمایه گذاران قرار گرفته است.