نوسازی بافت های فرسوده طبق برنامه پیش نرفت

 علوی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس در برنامه تیتر امشب در خصوص روند پیشرفت نوسازی بافت‌های فرسوده تصریح کرد: حدود ۲۰ میلیون نفر  در کشور در بافت نامناسب سکونت دارند و ۱۱ میلیون نفر در بافت فرسوده هستند که از نظر زیر ساخت های شهری بسیار ضعیف است.

وی افزود: بر اساس برنامه چهارم توسعه باید سالانه ۱۰ درصد از بافت فرسوده بازسازی می شد اما بنا بر دلایلی همچون عدم همکاری بانک‌ها و عدم توانایی مالی مالکین این طرح به خوبی پیش نرفت.

علوی اظهار کرد: کشور ما روی خط کمربند زلزله قرار دارد اما می‌بینیم علی رغم برنامه‌های متعدد، این بافت‌های فرسوده همچنان وجود دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت موفق نشد در بازآفرینی بافت فرسوده به درستی عمل کند و آنچه به نظر می رسد،۵۰ درصد برنامه نوسازی محقق شده است.

وی اظهار کرد: ۲۵ درصد اقتصاد وابسته به مسکن است در چند سال گذشته ساخت و ساز با مشکلاتی مواجه شد و این امر بر صنایع مرتبط هم تاثیر گذاشت که به طور قطع در ۲۵ درصد اقتصاد تاثیرگذار است.

علوی در خصوص راهکار تسریع نوسازی بافت فرسوده گفت: دولت باید به ساکنان این بافت کمک کند، چون تمکن مالی چندانی ندارند. سرمایه گذاران باید ورود کنند و دولت به آنها اطمینان دهند تا بازگشت سود و سرمایه تسهیل شود.

مشارکت مردمی و حرکت به سمت صنعتی سازی لازمه نوسازی بافت فرسوده

قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه تصریح کرد: نوسازی بافت فرسوده با همکاری دولت و بخش خصوصی محقق می‌شود. نوسازی باعث ارتقای کیفیت زندگی می‌شود. اگر برنامه بافت فرسوده به درستی انجام می شد، خیلی از مشکلات از جمله هدررفت آب و ترافیک و غیره حل می شد.

وی تاکید کرد: انبوه ساز  برای سرمایه گذاری در این بخش نیاز به تشویق دارد. باید به انبوه سازان انگیزش سوددهی بدهیم.

وی ادامه داد: اگر مردم به دولت کمک کنند یک تهران مدرن ساخته می‌شود دولت باید این امکان را ایجاد کند.

قلی خسروی در خصوص راهکار های تسریع نوسازی بافت فرسوده اظهار کرد: برای این کار مشارکت مردمی، تشویق و اطمینان دادن به مردم و حرکت به سمت صنعتی سازی لازم است.

رویکرد دوباره تنظیم زمین مبتنی بر مشارکت راهکار تحقق نوسازی بافت فرسوده

بر اساس این گزارش پروین پور کارشناس مسکن در این خصوص تصریح کرد: اول برنامه چهارم باید سالی ۱۰ درصد نوسازی بافت فرسوده می‌شد و آخر برنامه پنجم باید تمام بافت فرسوده بازسازی می‌شد.

وی افزود: بافت فرسوده تهدید است، اما یک فرصت عالی برای کشور برای ایجاد اشتغال و ساخت و ساز به شمار می رود. حدود ۷۰ هزار بافت فرسوده در کل کشور وجود دارد یعنی امکان سالی ۷ هزار هکتار عملیات عمرانی و این امر یک فرصت بزرگی برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال به شمار می‌رود.

پروین پور اظهارکرد: تا کنون دو مدل اقتصادی در احیای بافت فرسوده به کار رفته که موفق نبوده است. رویکرد تملک اجباری  که در آن فروشنده در ارزش افزوده کار سهیم نبود و  رویکرد تراکم تشویقی که در این دو رویکرد بافت احیا نمی‌شد و فقط خانه‌ها نوسازی می‌شد.

وی ادامه داد: روش درست‌تر رویکرد دوباره تنظیم زمین مبتنی بر مشارکت است. دولت، ساکن و سرمایه گذار در این طرح سهیم هستند و یک  بازی ۳ طرف برنده است که هر سه طرف از انجام کار بهره می برند.

پروین‌پور حلقه اتصال گروه های نوسازی شهری را دولت دانست و افزود: دولت در تشویق سازنده، خرید تضمینی برای ساکنین محله های قدیمی و فرسوده و برخی سیستم های تشویقی از جمله تسهیلات بانکی، می تواند نوسازی بافت‌های فرسوده را جلو ببرد.

این کارشناس مسکن در خصوص راهکار تسریع نوسازی بافت فرسوده گفت: بزرگترین نقص مدل تشویقی این است که بافت احیا نمی‌شود فقط خانه‌ها نوسازی می‌شود. انبوه ساز یک فعال اقتصادی است نیاز به بستر مناسب فعالیت اقتصادی دارد الان این بستر وجود ندارد دولت می‌تواند آن را ایجاد کند. مدل جایگزین باید برای بافت فرسوده اجرا شود.

وی تصریح کرد: صنعت ساختمان و مسکن موتور اقتصاد کشور است در کشور‌های پیشرفته وقتی با رکود مواجه می‌شدند به طور مصنوعی صنعت ساخت و ساز را فعال می‌کردند.