۳۰ میلیارد برای جبران خسارت سیل به گلستان پرداخت می‌شود

 فرهاد دژپسند عصر امروز در جلسه ستاد بحران این شهرستان اظهارداشت: برای تامین نیازهای ضروری مردم که گرفتار سیلاب شدند باید فرمولی تعیین کرد تا در مرکز در مورد این نیازها تصمیم‌گیری و بلافاصله انجام شود.

وی با بیان اینکه حجم سیل روزهای گذشته چندین برابر سیل  سال‌های 80 و 81 بود، افزود: با توجه به حجم و گستردگی سیل اخیر خوشبختانه تلفات و خسارت آن نسبت به سیل سال‌های گذشته در استان گلستان کمتر بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: شاید بخشی از کاهش تلفات و خسارت مربوط به تحول در زیرساخت‌ها باشد اما بخش قابل توجهی از آن به دلیل مدیریت بموقع مسئولان محلی است.

وی ادامه داد: در بازدیدهای هوایی و زمینی صورت گرفته در شهرهای سیل‌زده استان گلستان، حجم و گستردگی سیل سبب تخریب بخش زیادی از شهرها و روستاهای شده است.

دژپسند گفت: خوشبختانه در گنبدکاووس هیچگونه تلفات جانی و مصدومیت نداشتیم و این جای تقدیر از مدیران دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم در حال حاضر در شرایط بسیار سختی بسر می‌برند، خاطرنشان کرد: زندگی در گل و لای، آب‌گرفتگی منازل و نبود آب و برق بسیار سخت است و طبیعی است که مردم انتقادات و گلایه‌هایی داشته باشند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: علاوه بر پنج میلیارد تومانی که به استان‌های سیل‌زده اختصاص یافته است برای استان گلستان به خاطر حجم و گستردگی سیل و تخریب زیرساخت‌ها، مبلغ 30 میلیارد تومان دیگر به عنوان تنخواه به استان گلستان پرداخت می‌شود.

وی گفت: بیمه هم در تلاش است تا خسارت‌های وارده را جبران کند. چک خسارت برخی از منازل و اماکن تجاری صادر شده و آما ه پرداخت است. مسئولان تلاش کنند تا روز سه شنبه خسارت‌های وارد شده برآورد و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا هر چه سریع‌تر دست دولت برسد.

دژپسند گفت: با توجه به اینکه استان گلستان، مستعد وقوع سیل به صورت دوره‌ای در ماه‌های شهریور و مرداد هر سال است، باید تدابیر خاصی اندیشیده شود تا خسارت‌های ناشی از آن کاهش یابد. اجرای پروژه‌های آبخیزداری یا دیگر رو‌ش‌ها برای کنترل سیل باید مورد توجه قرار گیرد.