اتمام پروزه های مسکن مهر به کجا رسید؟
طرح ساخت مسکن مهر از سوی دولت قبل مطرح شد و در هر برهه زمانی نیمه تمام باقی ماند و از سوی وزرای راه و شهرسازی مورد مماشات قرار گرفت و به این طرح و سازوکار آن ایراداتی گرفته شد و موجب شد بعد از چندین سال شاهد نیمه تمام باقی ماندن خدمات زیر بنایی و روبنایی در ساخت واحد‌های مسکن مهر در شهر‌های مختلف باشیم.
 
در حال حاضر در شهر‌ها و استان‌های مختلف میزان پیشبرد طرح مسکن مهر متفاوت ارزیابی شده، ولی به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر پروژه مسکن مهر تا پایان سال ۹۸ به پایان می‌رسد و این در حالی است که برخی از طرح‌ها در این پروژه به تازگی کلنگ زنی شده است.
 
طرح مسکن مهر در ابتدا قرار بود تا دغدغه قشر ضعیف جامعه را برای خانه دار شدن از بین ببرد، ولی در عمل موجب نارضایتی و حتی رها کردن سرمایه افراد در واحد‌های نیمه تمام مسکن مهر شد و نه تنها رفاه را برای متقاضیان به همراه نداشت بلکه فشار مالی و مسکن استیجاری را نیز به آن افزوده کرد.
 
در این رابطه احمد اصغری مهرآبادی بیان کرد: در مورد بحث تحویل ۱۵۰ هزار واحد در سال ۹۷ که تکلیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بوده است، پس از ابلاغ، جلسات برگزار و سهم هر یک از سازمان‌ها مشخص شد. در این تقسیم بندی سهم شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر ۸۴ هزار واحد، شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر ۱۶ هزار واحد و شهر‌های جدید هم مطابق سامانه ۵۰ هزار واحد است که در مجموع ۱۵۰ هزار واحد را تشکیل می‌دهد.
 
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر ادامه داد: عملکرد هر یک از دستگاه‌ها در این خصوص مشخص شده و در این بین سازمان ملی زمین و مسکن در آخرین گزارشی که ارسال کرد به رقم ۸۲ هزار واحد تکمیل شده رسیده است و نشان دهنده این است که تقریباً توانسته‌اند ۹۸ درصد برنامه خود را محقق کنند.
 
وی افزود: خوشبختانه روند تحویل واحد‌ها در سال اخیر شتاب خوبی گرفته و به طور میانگین در این ۴ ماه ۱۵ هزار واحد تحویل داده شده و با این سیر صعودی انتظار می‌رود تا پایان سال بتوانیم ۱۵۰ هزار واحد تکلیفی را محقق کنیم.
 
مهرآبادی در این جلسه با تاکید بر اینکه تحویل واحد‌های مسکن مهر باید با فروش اقساطی همخوانی داشته باشد، گفت: در فرآیند واگذاری واحد‌ها فروش اقساطی بر تحویل اولویت دارد، یعنی باید ابتدا فروش اقساطی انجام بگیرد و بعد از تقسیط و اخذ دفترچه اقساط تحویل واحد صورت بگیرد. موفقیت در این کار می‌طلبد تا در استان‌ها بررسی کامل از سوی ادارات کل صورت بگیرد.

وی افزود: در اوایل ابلاغ نگرانی‌هایی بابت افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به خصوص مصالح ساختمانی و دستمزد‌ها وجود داشت و نیز این که نتوانیم به این هدف برسیم. بنابر مصوبه کارگروه مسکن در ریاست جمهوری قرار شد ۱۰۷ هزار واحد را تا پایان سال تحویل دهیم مشروط بر اینکه اعتبار مصوب در اختیار ما قرار بگیرد. اکنون خوشبختانه از مرز ۱۰۰ هزار واحد عبور کرده‌ایم و با این روندی که وجود دارد به نظر می‌رسد بتوانیم به ۱۵۰ هزار واحد تا آخر سال ۹۷ دست پیدا کنیم.

مهرآبادی در ادامه گفت: در استان‌های اردبیل، سمنان، کرمان، گلستان، خراسان رضوی، قم، مرکزی، هرمزگان، لرستان و کرمانشاه شاهد تحقق عملکرد ۱۰۰ درصدی هستیم. امیدواریم بقیه استان‌ها هم با تلاش خود به هدف برسند، چون این مساله شدنی است و می‌توانیم با ۳۰ هزار واحدی که در این استان‌ها باید تکمیل شود، ۱۵۰ هزار واحد تکلیف شده را به اتمام برسانیم.

وی افزود: در شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر ۱۴ استان عملکردشان صد درصد است و دیگر استان‌ها هم دارند کار را پیش می‌برند. البته در شهر‌های جدید هم نیاز داریم که تلاش بیشتری صورت بگیرد تا طبق برنامه‌ریزی انجام شده کار به اتمام برسد. در این بین طبق درخواست شورای اقتصاد مقاومتی، ادارات کل راه و شهرسازی باید لیست واحد‌های تحویلی را ارسال کنند تا هرچه سریع‌تر پس از کنترل آن در سامانه اطلاعات ثبت شود.

گفتنی انتظار می‌رود با گذشت مدت طولانی از شروع پروژه مسکن مهر این بار وعده مسئولین برای اتمام این پروژه هم در زمینه زیر بنایی و هم روبنایی محقق شود تا در این شرایط از دغدغه مهم متقاضیان مسکن مهر کاسته شود.