رشد اقتصادی عربستان افزیش یافت

 آژانس آمار عربستان در گزارشی اعلام کرد به دلیل رشد بخش نفتی، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۶ رسیده است. رشد اقتصادی در سال گذشته ۲.۵ درصد بوده که این رقم برای سه ماهه پایانی سال ۳.۵۹ درصد عنوان شده است.

مونیکا ملک، کارشناس اقتصادی در بانک بازرگانی ابوظبی گفت: بخش نفتی پرچمدار رشد سه ماهه پایانی سال بوده است.

طی سال‌های اخیر و با کاهش قیمت نفت، اقتصاد عربستان دچار کاهش رشد شدیدی شد به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار از زمان بحران مالی جهان، این کشور رشد اقتصادی منفی را تجربه کرد. در شرایطی که رشد بخش نفتی شش درصد بوده است بخش غیرنفتی در سال گذشته رشد منفی ۱.۸ درصد را تجربه کرده است که نشان می‌دهد این کشور هنوز اقتصاد کاملاً وابسته به نفت دارد.

عربستان در نظر دارد به منظور پوشش بخشی از کسری بودجه خود، امسال ۴۳ میلیارد دلار اوراق قرضه و مشارکت منتشر کند. این کشور در حال حاضر ۱۵۰ میلیارد دلار بدهی دارد که ۵۴ درصد آن باید به صورت دلار بازپرداخت شود.

متوسط رشد اقتصادی عربستان در بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۸ برابر با ۴.۱۲ درصد بوده است که بیشترین رشد به ثبت رسیده این کشور مربوط به سه ماهه چهارم سال ۱۹۷۳ با ۲۴.۲۰ درصد و کمترین رشد هم مربوط به سه ماهه چهارم سال ۱۹۸۲ با رشد منفی ۲۰.۷۰ درصد بوده است.

عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و ۴۶ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور مربوط به نفت است. ۳۶ درصد اقتصاد متعلق به بخش خدمات و ۱۳ درصد اقتصاد در دست دولت است.