طرح مسکن مهر تا ۵۰ سال آینده هم تمام نمی‌شود

 پروژه مسکن مهر از ابتدای دولت نهم برای تقویت قدرت خرید اقشار کم درآمد به مرحله اجرایی رسید، اما همزمان با اعمال تحریم‌ها و جهش‌های قیمتی طی سال‌های ۸۸ و ۸۹ این پروژه تکمیل نشد به طوریکه بعد از گذشت بیش از ۱۵ سال هنوز بسیاری از واحد‌های مسکن مهر نیمه‌تمام رها شده  و بسیاری از متقاضیانی که به خانه‌دار شدن امیدوار  بودند به دلیل مشکلات ایجاد شده در این پروژه نا‌ امید شده و این خود معضل مسکن مهر را چندین برابر کرده است.

در طول ۱۵ سال ساخت مسکن مهر این پروژه ۳ بار افزایش قیمت را تجربه کرده و بسیاری از متقاضیان را با مشکلات بسیار زیادی رو به رو کرده است بطوریکه  بسیاری از ادامه حضور در مسکن مهر انصراف داده اند.

عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهر‌سازی با ورود به دولت یازدهم به صورت قاطعانه اعلام کرد که پروژه مسکن مهر مزخرف است و من هیچ اعتقادی به واحد‌های مسکن مهر ندارم همین موضوع باعث شد که در طول ۵ سال سکانداری وزارت راه و شهر‌سازی هیچ واحد مسکن مهری افتتاح نشود.

با ورود محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طرح مسکن مهر جان تازه ای گرفت به طوری که اسلامی در سال گذشته  بسیاری از متقاضیان  واحدهای مسکن مهر را امیدوار کرد و قول داد که این واحدها  تا سال ۹۸ به بهره برداری برسند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اعلام می کنند که این طرح نیازمند کارهای بسیاری است بنابراین چندین سال زمان می برد تا این پروژه بزرگ ملی به بهره برداری نهایی و قطعی  برسد.

اسلامی  با بیان اینکه تحرک در تولید مسکن و ساخت و ساز یکی از مهمترین اولویت‌های این وزارتخانه در سال جدید است گفت: همگان از دور و نزدیک شاهد آغاز تحرک تولید مسکن و ساخت و ساز در سه ماهه آخر سال ۹۷ در کشور بوده اند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر روند تکمیل پروژه مسکن مهر در سال ۹۸ افزود: این پروژه به یک دغدغه جدی برای خیلی از خانواده‌ها تبدیل شده است.

اسلامی افزود: تحرک خوبی در بحث تکمیل پروژه‌های مسکن مهر ایجاد و این روند در سال جدید نیز به شدت پیگیری می‌شود.

وی گفت: جدا از تکمیل مسکن مهر پروژه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به منظور تعادل بخشی به عرضه و تقاضا در جامعه هدف از دیگر کار‌های جدی وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه عملیات اجرایی این پروژه در سطح بسیاری از شهر‌های کشور آغاز شده است.

اسلامی در ادامه این مصاحبه از همه فعالان، سازندگان و تولید کنندگان مسکن در کشور دعوت کرد به این قافله بپیوندند تا حرکت ساخت و ساز در جامعه رونق جدی به خود گیرد.

۹۰ درصد از مشکلات مسکن مهر مربوط به تعاونی‌ها است

در همین رابطه سید هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تا ۵۰ سال آینده پروژه مسکن مهر به اتمام نمی‌رسد گفت: مسکن مهر هم اکنون تنها مسئله وزارت راه و شهر‌سازی نیست و باید تمامی دستگاه‌های دولتی برای اتمام آن همکاری کنند.

وی گفت: وزارت نیرو، وزارت تعاون، وزارت اقتصاد باید برای اتمام مسکن مهر همکاری کنند بنابراین اینکه اسلامی وزیر راه و شهرسازی وعده بدهد که یکساله و یا شش ماهه واحد‌های مسکن مهر را تحویل می‌دهم کافی نیست و باید تمامی دستگاه‌ها همکاری کنند.

بهادری با بیان اینکه  ۹۰ درصد از مشکلات واحد‌های مسکن مهر مربوط به تعاونی‌هاست و در این طرح بسیاری پرونده‌های قضایی ایجاد شده است گفت: دولت باید  همت بیشتری جهت اتمام طرح مسکن مهر به کار ببندد.

اتمام مسکن مهر در گرو همکاری تمامی دستگاه هاست

 مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اتمام پروژه مسکن مهر را دولت از سال ۹۲ اعلام کرده است افزود: هرسال دولت وعده می‌دهد که مسکن مهر را تا سال آینده به اتمام می رساند اما تا به امروز هیچ خروجی و نتیجه ای حاصل نشئده است.

وی ادامه داد: مقوله مسکن مهر یک مقوله فرابخشی است و تنها به وزارت راه وشهرسازی مربوط نیست بنابراین باید تمامی دستگاه‌ها همکاری لازم را برای اتمام آن انجام دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: دولت باید اهتمام و جدیت لازم را برای اتمام تمامی زیرساخت‌های بخش مسکن به کار گیرد تا پرونده این پروژه عظیم بسته شود.

کیانپور یادآوری کرد: اتمام مسکن مهر نقش موثری برای تولید و رونق بخش مسکن خواهد داشت و باید تمامی دستگاه‌ها از جمله وزارت نیرو، وزارت بهداشت، وزارت آموزش وپرورش برای تکمیل زیرساخت‌ها همکاری کنند.

دولت باید در سال جدید تمامی عزم خود را برای تکمیل واحد‌های مسکن مهر به کار بگیرد زیراکه تکمیل واحد‌های مسکن مهر نقش موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد داشت.