کمبود ۸ هزار مگاواتی برق در شبکه توزیع

 آرش نجفی رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی با اشاره به استراتژی و تصمیمات وزارت نیرو اظهار کرد: رویکرد‌های تبیینی وزارت نیرو مقطعی و بدون بررسی جوانب و محیا کردن شرایط اعمال می‌گردد و اگر در پی ایجاد یک اتفاق موثر هستیم به یک استراتژی بلند مدت با عزم ملی احتیاج داریم.

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی با بیان اینکه سه ماه از سال کمبود برقدر کشور داریم و حداقل ۲ برابر نیاز سال آینده با کمبود برق مواجه خواهیم بود تصریح کرد: با توجه به رشد مصرف امسال با ۸ هزار مگاوات کمبود برق مواجه خواهیم بود، باید تجهیزات و دستگاه‌های مصرفی برق را مدیریت کرد.

وی افزود: باید با ارائه یکسری از مشوق‌ها ساعات کار برخی از مشاغل پرمصرف مانند خشکشویی‌ها را از ظهر به شب تغییر داد.

نجفی با اشاره به استفاده از کنتور‌های هوشمند بیان کرد: استفاده از کنتور‌های هوشمند و افزایش تعرفه برق در زمان پیک مصرف می‌تواند مشترکان را به سمت مدیریت مصرف سوق دهد، به طور نمونه در صورت نصب کنتور‌های هوشمند می‌توان مشترکان را به استفاده از وسایل پر مصرف مانند لباسشویی در زمان خارج از پیک مصرف ترغیب کرد و در عوض قیمت برق در ساعات غیر پیک را کاهش داد.

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی با اشاره به ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس در کشور بیان کرد: حمایت وزارت نیرو و دولت از ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس گازی اقدام مثبتی برای تامین برق در کشور است، که در کنار کاهش تلفات برق می‌تواند با تامین انرژی مورد نیاز در زمان پیک مصرف بخشی از بار شبکه را تامین کند.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو تصریح کرد: باید یک استراتژی بزرگ و کلان در سطح وزارت نیرو اندیشیده شود که متاسفانه تا کنون در این وزارت خانه برنامه مدون و کلانی برای مقابله با خاموشی دیده نشده است همه مقطعی و کوتاه مدت است با ورود یک مدیر و خروج آن، طرح متوقف می‌شود که اثرات منفی آن را می‌توان در سرمایه گذاری بخش خصوصی مشاهده کرد.

به گفته وی؛ این سیاست‌های غلط را می‌توان در واگذاری بازار برق عراق به عربستان به وضوح دید.

نجفی در پایان گفت: رویکرد مدیریت مصرف با خاموشی‌های گسترده نشان از عدم موفقیت این وزارت خانه است که نارضایتی مردم راه به همراه داشته است.