جنگ تجاری به اقتصاد جهان ضربه می زند

 صندوق بین المللی پول به دولت ها هشدار داد با جنگ های تجاری و سایر اختلال‌ها به اقتصاد متلاطم جهانی آسیب نرسانند . 

دیوید لیپتون، معاون اول رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت:« خطر رکود اقتصادی وجود دارد و باید مراقب باشیم. درگیری های تجاری وجود دارد، نمی‌دانیم سیاست پولی به کجا می‌رود، نمی‌دانیم رشد چین چگونه خواهد بود، زمان آن رسیده که مطمئن شویم سیاست‌گذاران آسیب دیگری نمی زنند ». 

او از آمریکا و سایر کشورها خواست درگیری های تجاری خود را حل کنند. این درگیری ها همان خطراتی هستند که صندوق بین‌المللی پول بارها از زمان آغاز وضع عوارض در سال گذشته درباره شان هشدار داده بود .  

لیپتون در حاشیه اجلاس بهاره صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن گفت:« آخرین چیزی که ما می‌خواهیم یک رکود دیگر است» . 

تهدید اشتباهات سیاسی برای اقتصاد جهان در بحبوحه واکنش شدید علیه تجارت آزاد پدیدار شده که باعث افزایش دولت های مردم باور (پاپیولیست) در سراسر جهان شده است. صندوق بین‌المللی پول در هفته جاری دورنمای رشد اقتصادی در 2019 را کاهش داد و به پایین ترین حد از زمان بحران مالی یک دهه گذشته رساند، چون شرایط در بسیاری کشورهای پیشرفته بزرگ بدتر شده است .

جنگ های تجاری 

آمریکا و چین در مذاکرات شدید با هدف پایان دادن به جنگ تجاری 9 ماهه گیر افتاده اند. حتی اگر به یک توافق برسند، قرارداد تجاری بین این دو اقتصاد بزرگ جهان پیامدهای ناخواسته ای خواهد داشت . 

خطر به وجود آمدن جنگ های تجاری دیگر هم وجود دارد. اتحادیه اروپا در فکر وضع عوارض بر 10.2 میلیارد یورو (11.5 میلیارد دلار) کالاهای آمریکایی به تلافی عوارض بر سوبسیدهای شرکت بوئینگ است . 

پییرمسکوویستی، کمیسیر اقتصادی اتحادیه اروپا درباره ی درگیری های تجاری ترنس آتلانتیک گفت:« زمان آن رسیده آمریکا و اتحادیه اروپا آرام باشند و جلوی یک جنگ تجاری دیگر را بگیرند. احمقانه است که آمریکا اتحادیه اروپا را مانند چین یک تهدید ببیند» . 

مصیبت برگزیت 

در همین حین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا طولانی شده است قرار بود انگلستان در 29 مارس از اتحادیه اروپا خارج شود ولی تا حالا دو بار از 27 رهبر دیگر این بلوک درخواست تمدید فرصت را کرده است. آخرین تصمیم اجلاس بروکسل برای جدایی انگلستان 31 اکتبر است. دولت ترزا می در حال مذاکره با حزب کارگر مخالف است تا به یک توافق برسند . 

به نظر فیلیپ هاموند، وزیر دارایی بریتانیا تصمیم مردم انگلیس برای بیرون رفتن از اتحادیه اروپا دلیل اقتصادی نداشته و بیشتر احساسی بوده است . حالا باید این تصمیم سیاسی را طوری اجرایی کرد که از اقتصاد، اشتغال و ثروت انگلیس پشتیبانی کند .

هاروهیکو کارودا رئیس بانک ژاپن گفت:« نشانه‌هایی وجود دارد که اقتصاد جهان دوران حساس را پشت سر گذاشته و رو به بهبود میرود. صندوق بین المللی پول دیگر کمتر رکود را پیش بینی می کند. اقتصاد در نیمه دوم سال رشد خواهد کرد. درست است که ریسک های بالایی وجود دارد ولی فضای مالی خوب ادامه می یابد، در حالی که تاثیرات سیاست حمایتی چین هم باید به آرامی ظاهر شوند» .