قیمت مرغ به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید

 عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ازافزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۹۰۰ تا ۱۰ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده براساس هزینه تمام شده تولید را ۹ تا ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۴ تا ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: فروش مرغ آماده به گرم با نرخ‌های بالاتر مورد تایید تشکل‌ها نیست.

حجت با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد، بیان کرد: سال گذشته نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده توسط دولت ۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد، در حالیکه امسال علی رغم افزایش ۳۶ درصدی هزینه‌های کارگری، نوسان قیمت ریز مغذی‌ها و ... نه تنها قیمت مصوب افزایش نیافته، بلکه یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است که این امر بدان معناست که قیمت مصوب با هزینه تمام شده تولید اختلاف معناداری دارد.

یک مقام مسئول ادامه داد: در ۲ هفته اخیر، اختلاف یک تا یک هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت مصوب مرغ با هزینه تمام شده تولید و کاهش انگیزه مرغدار برای ادامه تولید موجب شد تا قیمت جوجه یکروزه به کمتر از نرخ مصوب برسد، در حالیکه برای تداوم تولید باید هزینه‌های واقعی تولید را بپذیریم.

حجت قیمت مرغ در بازار را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به نبود کشش بازار و اجرای دستوری دولت برای عرضه مرغ با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پیش بینی می‌شود که روند کنونی قیمت تا اواخر اردیبهشت در بازار ادامه یابد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب راهکار تعادل قیمت بازار نیست، بیان کرد: با وجود عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب طی ماه‌های اخیر، قیمت مرغ هیچ زمان به تعادل در بازار نرسید که این امر نشان می‌دهد که عرضه مرغ منجمد تنها راهکار کاهش قیمت و تنظیم بازار به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: با توجه به ظرفیت واحد‌های مرغ مادر برای تولید نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه برای صادرات نیاز به برنامه ریزی داریم.

حجت در پایان با انتقاد از این مسئله که نرخ نهاده‌های دامی در بازار همچنان ۲ نرخی است، تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ و کنجاله سویا ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان در بازار آزاد به مرغداران عرضه می‌شود که این امر بر افزایش هزینه‌های تولید دامن زده است چرا که توزیع نهاده با نرخ مصوب از سوی پشتیبانی امور دام کل نیاز مرغداران را پوشش نمی‌دهد.