خودکفایی گندم برای چهارمین سال متوالی

 اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی  از آغاز برداشت گندم خبر داد و گفت: هم اکنون برداشت گندم از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان، فارس و خوزستان آغاز شده است و تا به امروز حدود ۹ هزار تن گندم به سیلو‌های مراکز خرید تحویل داده شده است.

وی نرخ پایه هر کیلو خرید تضمینی گندم را یک هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به درصد افت پایین هر کیلو گندم با نرخ یک هزار و ۷۲۰ تا یک هزار و ۷۳۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

اسفندیاری پور درباره تاثیر وقوع سیل اخیر بر میزان تولید گندم بیان کرد: اگرچه بخشی از گندم استان‌های خوزستان و گلستان به سبب وقوع سیل اخیر از بین رفت، اما مابقی استان‌ها به سبب شرایط مساعد بارندگی، وضعیت تولید مطلوب است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجود آنکه گندم در برخی استان‌ها در مرحله پنجه زنی و در برخی استان‌ها در حال برداشت است، بنابراین با رصد و پایش مزارع همچنان به تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ خوش بین هستیم.

وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید امسال برای چهارمین سال متوالی در تولید گندم خودکفا هستیم، از این رو نگرانی از حیث تولید گندم نداریم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گیاه گندم همانند انسان بیماری‌های مختلفی دارد، افزود: البته راه‌های مختلفی برای مقابله با بیماری و کنترل آفت در مزارع گندم وجود دارد.

اسفندیاری پور ادامه داد: به کشاورزان توصیه می‌شود که بحث مبارزه با بیماری‌ها را به طور جد در دستور کار خود قرار دهند و همواره با استفاده از نظر کارشناسان سازمان حفظ نباتات نسبت به استفاده از قارچ کش ها، مبارزه با آفت سن و مدیریت بیماری در مزارع اقدام کنند.

مجری طرح گندم در پایان با بیان اینکه وقوع سیل اخیر در سطحی معادل ۱۶۰ هزار هکتار از مزارع خوزستان خسارت وارد شده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد بارندگی انتظار ما بر آن بو که تولید گندم در خوزستان رشد چشمگیر نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد که وقوع سیل اخیر موجب شد تا تولید مازاد که مورد انتظار ما بود، کاهش یابد.