چرا برنامه‌ای برای بهبود وضعیت بازار مسکن وجود ندارد؟

 تب و تاب بازار اجاره امسال نسبت به سال‌های گذشته زودتر آغاز شده و همین امر نگرانی‌های بسیاری را برای مستأجران ایجاد کرده است. بر اساس گزارشات میدانی،  قیمت‌های اجاره مسکن در برخی از مناطق کشور به ویژه در تهران بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته که برای اقشار ضعیف جامعه غیرقابل تحمل است؛ بنابر این از سال گذشته مهاجرت مستأجران به حومه شهر‌ها آغاز شده که این امر به دلیل نبود زیرساخت های لازم مشکلاتی برای بازار مسکن و دولت به وجود می آورد.

بازار مسکن در سال گذشته با افزایش قیمت ۱۱۰ درصدی روبرو شد و بسیاری از خریداران مسکن را ناامید کرد. از سوی دیگر  مخالفت دولت با افزایش تسهیلات باعث شد که بسیاری از خریداران مسکن به سمت بازار اجاره بروند و میزان تقاضا در بازار اجاره با رشد ۸۰ درصدی مواجه شود و با توجه به عدم عرضه مسکن مشکلات بسیار زیادی گریبانگیر مستأجران شد.

دبه کردن به بازار اجاره رسید

به گفته بسیاری از مستأجران، امسال بازار اجاره با مشکل تازه‌ای به نام دبه کردن مالکان روبرو شده است. یکی از مستأجران ، در این خصوص گفت: هفته گذشته یک آگهی برای اجاره واحد مسکونی منتشر شد و طی تماسی که با مالک گرفته شد مقرر گردید که ۵۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه یک میلیون تومان برای یک واحد ۶۰ متری در منطقه جنوب تهران پرداخت کنم، اما زمانی که به مشاور املاک مراجعه کردیم مالک زیر بار قیمت تعیین شده نرفت و اعلام کرد که در طول یک هفته قیمت‌ها تغییر کرده و من کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون تومان اجاره دریافت نمی‌کنم.

مستاجران مجبور به انعقاد قراردادهای نجومی هستند

یکی دیگر از مستأجران هم در محدوده شرق تهران ، اعلام کرد که چنین مشکلی برای بنده هم ایجاد شده و مالک در زمان تنظیم قرارداد اجاره، دبه کرده و حتی تا دو برابر قیمت تعیین شده درخواست می‌کند. با توجه به آنکه مستأجران زمان چندانی برای پیدا کردن ملک دیگری ندارند مجبور می‌شوند که چنین قیمت‌هایی را قبول کنند.

همچنین یکی از مشاوران املاک در محدوده مرکز تهران، در باره این موضوع گفت: متأسفانه امسال علاوه بر آنکه مالکان چشم و هم‌چشمی برای تعیین نرخ اجاره دارند، دبه کردن را هم به مشکلات خود اضافه کرده‌اند و همین موضوع باعث شده که مستأجران به مشاوران املاک هم بدبین شوند به طوری که طی چند هفته گذشته میزان مراجعات به مشاوران املاک برای اجاره کردن ملک بسیار کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش یکی دیگر از مشاوران املاک اعلام کرد که فصل بازار اجاره امسال بسیار زودتر آغاز شده و مستأجران بدلیل آنکه در ماه رمضان جابجا نشوند زودتر به دنبال ملک خود می‌گردند.

وی گفت: امسال قیمت‌های اجاره بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و دلیل اصلی این افزایش قیمت هم رشد ۱۱۰ درصدی قیمت خرید و فروش ملک است.

این مشاور املاک با اشاره به اینکه بازار اجاره نشأت گرفته از خرید و فروش مسکن است، گفت: بدلیل آنکه قیمت ها در بازار خرید و فروش افزایش یافته، بسیاری از متقاضیان خرید بدنبال اجاره‌نشینی می‌روند و همین موضوع باعث شده که طمع مالکان زیاد شود و قیمت‌های نجومی را برای این بازار تعیین کنند.

وی افزود: اگر سال گذشته یک واحد ۵۰ متری در محدوده جیحون متری یک میلیون تومان برای اجاره بود امسال به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و این در حالیست که برخی از مالکان در زمان انعقاد قرارداد دبه می‌کنند.

سایت های اینترنتی بازار اجاره مسکن را به هم ریخته است

یکی دیگر از مشاوران املاک ، اعلام کرد که دبه کردن مالکان در زمان تنظیم قرارداد بدلیل آن است که تخفیف ندهند.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته چنین روشی تنها برای بازار خرید و فروش بود، اما امسال این موضوع به بازار اجاره هم رسیده و باعث شده که مستأجران با مشکلات بسیار زیادی روبرو شوند از سوی دیگر ایجاد سایت‌های اینترنتی و ارائه آگهی‌ها با قیمت‌های نجومی باعث شده که این بازار بصورت کامل بهم بریزد.

در همین رابطه حسام عقبایی نایب رییس اول اتحادیه املاک استان تهران، با بیان اینکه امسال بسیار نگران بازار اجاره هستم، گفت: به نظر می‌رسد که قیمت‌های اجاره امسال حداقل ۳۰ درصد افزایش داشته باشد و این در مناطق بالاتر به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد بنابر این باید مالکان امسال انصاف بیشتری داشته باشند.

وی اظهار کرد: باید قیمت اجاره در بازار مسکن منطقی و معقول باشد، ولی متاسفانه امسال به نظر می‌رسد که این بازار دچار تورم شدید باشد.

عقبایی با بیان اینکه امسال بیش از سال گذشته مالکان تمایل به دریافت اجاره دارند افزود: به طور معمول هر سال مالکان به جای رهن کامل اقدام به دریافت اجاره می‌کردند، اما با توجه به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ملک میزان دریافت اجاره حداقل به یک میلیون تومان می‌رسد.

نایب رئیس اتحادیه املاک استان تهران افزود: همزمان با افزایش قیمت اجاره و ملک، میزان مهاجرت متقاضیان مسکن و هم چنین مستاجران به حومه شهر‌ها افزایش یافته است.

 اجرای بازار مسکن استیجاری امسال ضروری است

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه دولت باید طرح مسکن اجاره‌ای را به مرحله اجرایی برساند، گفت: بازار اجاره هیچ راهی برای کاهش قیمت ندارد و تنها سیاست حمایتی و تولید مسکن اجاره‌ای در سبد‌های مختلف باعث می‌شود که این بازار به ساماندهی برسد.

وی گفت: در گذشته خوابگاه‌های خصوصی و یا مسکن‌های اجاره‌ای وجود داشت و مالکان با اجرای طرح‌های تشویقی دولت واحد‌هایی را تنها برای اجاره‌ دادن می‌ساختند و ۱۰ تا ۱۵ سال این واحد‌ها را به اشخاص متأهل اجاره می‌دادند همین امر باعث شده که در دهه‌های گذشته بازار اجاره ساماندهی داشته باشد.

کیانپور با اشاره به اینکه دولت می‌تواند با ارائه طرح‌های تشویقی از جمله عدم دریافت مالیات و یا عوارض ساختمان، مالکان را به ساخت واحد‌های اجاره‌ای تشویق کند و با کاهش قیمت تمام شده نگرانی مستأجران را از بین ببرد، گفت: بازار اجاره متأثر از بازار خرید مسکن است و با کاهش نرخ پایه پولی کشور متأسفانه طی یک سال گذشته تمامی فشار‌ها به مستأجران و یا خریداران خرد مسکن وارد شده است بنابر این دولت باید طرح مسکن استیجاری را هرچه سریعتر به مرحله اجرا برساند.

در ادامه هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه متأسفانه دولت هیچ برنامه‌ای برای بازار اجاره ندارد و عملاً بازار مسکن به دست مردم و به ویژه دلالان افتاده است، گفت: مردم در این بازار، خود قیمت را تعیین می‌کنند و دولت هیچ نقشی در تعیین قیمت‌ها ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر متأسفانه نگاه اسلامی و انصاف در بازار مسکن از بین رفته و هیچ کدام از افراد و به ویژه مالکان، مستأجران را درک نمی‌کنند و به دلیل طمع زیاد در این بازار شاهد افزایش نجومی قیمت‌ها هستیم.

بهادری تأکید کرد: در سایر بازار‌ها از جمله بازار خودرو شاهد هستیم که دولت کاملاً ورود کرده و با ارائه بخشنامه‌هایی مانع افزایش بی رویه قیمت خودرو  شده است، اما در اقتصاد مسکن متأسفانه دولت بازار را رها کرده و واسطه‌گران را به عنوان تصمیم گیرندگان قرار داده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: تا به امروز دولت هیچ برنامه‌ای برای بهبود وضعیت بازار مسکن به ویژه بخش اجاره نداده است و همین موضوع باعث افزایش ۵۰ درصدی قیمت‌های اجاره شده است و به نوعی این آمار‌ها نشان می‌دهد که دولت در این بازار هیچ کاره است.

بازار اجاره مسکن به عنوان مهمترین بازار برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه، این روز‌ها حال چندان خوشی ندارد و بسیاری از مستأجران را نگران کرده است. از سوی دیگر دولت به ویژه وزیر جدید راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان هیچ اقدام و یا طرحی برای بازار اجاره در نظر نگرفته‌اند که همین امر باعث تشدید نابسامانی در این بازار شده است. به گفته بسیاری از کارشناسان اگر دولت طرح دوسالانه کردن اجاره و دریافت مالیات از خانه‌های خالی و یا عایدی مسکن را به مرحله اجرایی برسانند شاید این بازار روی آرامش را ببیند.