پیگیری‌کنندگان احیای وزارت بازرگانی به دنبال فرافکنی هستند

سید مهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس گفت: مجلس پیرامون این موضوع چند بار اعلام نظر کرده و آن را رد کرده است. طرح مجدد آن موضوعیتی ندارد و من به شدت با تفکیک مخالف هستم. علت آن هم این است که معتقدم دولت باید به جای اضافه کردن وزارتخانه، ساختارش را اصلاح کند. دولت باید به دنبال کوچک کردن خودش باشد و با اصلاح ساختار و افزایش اختیارات استانها، مشکلاتش را برطرف کند.

وی افزود: دولت باید شیوه تصمیم‌­گیری را اصلاح کند. دولت الکترونیک و دولت هوشمند را گسترش دهد. بنابراین من فکر می­کنم فعلاً طرح این مباحث راهگشا نیست و ما باید به جای طرح این موضوعات به سمت کوچک کردن دولت برویم، کاری که خیلی از کشورها از جمله گرجستان اخیراً انجام داده که باعث کاهش فساد هم شده است. مجلس هم پیشتر در چند مرحله پاسخ این اصرار را داده و فکر می­کنم افراد پیگیر این موضوع به دنبال فرافکنی هستند.

مقدسی درباره تاثیر تشکیل وزارت بازرگانی بر تنظیم بازار اظهار داشت: وزرا باید معاونین خود را در حد وزیر انتخاب کنند. اختیارات ویژه­ای به آنها تنفیذ کنند، امتیازات ویژه‌­ای به استانها بدهند، تا دولت چابک شود. بدنه دولت متورم است، مغز آن متناسب با بدنه نیست. دولت نباید در هر چیزی دخالت کند، بلکه باید نظارت کند. مرز بین نظارت و دخالت را باید تعریف کنیم. اگر دولت بخواهد در هر چیزی دخالت کند کارها به هم ریخته­‌تر می‌­شود. بنابراین اگر به اسناد بالادستی هم نگاه کنید، آنها ما را به دولت کوچک رهنمون می‌­دهد نه اینکه روز به روز گسترش پیدا کند.