تاثیر باران بر قیمت میوه

حاجی وند مدیرکل امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص وضعیت تولید میوه پس از بارش های اخیر گفت: در حال حاضر وضع تولید میوه در کشور عالی است و در تولید انواع میوه به ویژه سیب افزایش چشمگیری پیش بینی می شود.

وی با اشاره به رتبه ایران در تولید سیب و انگور و گردو و پسته در جهان افزود: امسال سال فراوانی میوه است به گونه‌ای که سال ۹۷ تولید سیب ۳.۲ میلیون تن بود و امسال پیش بینی‌ها این است که میزان تولید سیب به ۳.۸ میلیون تن خواهد رسید.

مدیرکل امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: امسال در بیشتر محصولات ۲۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در بحث قیمت هم با توجه به افزایش تولیدات و با نظارت دستگاه‌های نظارتی و مسئول با کاهش قیمت‌ها روبرو خواهیم بود.

این مقام مسئول درباره برنامه‌های جهاد کشاورزی برای سال آینده تصریح کرد: از مهمترین برنامه‌های ما اصلاح و بازسازی باغات درجه ۲ قدیمی و حذف باغات درجه ۳ است، زیرا باید باغداری با روش‌ها و تکنیک‌های جدید شکل بگیرد،.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما سرشاخه کاری گردو و بادام و پسته و تغییر تربیت انگورهای خوابیده با ایستاده است.

ضرورت حذف واسطه ها از بازار میوه

بر اساس این گزارش مجتبی شادلو عضو هیئت مدیره اتحادیه باغداران در ادامه برنامه گفت: بر اساس پیش بینی‌ها و شرایط اقلیمی کشور، تولید میوه و محصولات کشاورزی بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی با ابراز امیدواری درباره اجرای قانون تمرکز و کوتاه شدن دست واسطه‌ها و کاهش قیمت افزود: امیدواریم با افزایش تولید، به بحث صادرات و بازار یابی هم توجه شود و این افزایش تولید به دغدغه تبدیل نشود.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران تصریح کرد: اکنون عرضه میوه، شرایط خوبی دارد و باید سعی شود دستگروه‌های غیر ضروری وسط راه تولیدکننده و مصرف کننده از این بازار کوتاه شود.

وی افزود: باغداران تلاش می کنند یک محصول با کیفیت و نازلترین قیمت به دست مصرف کننده برسانند و در این مسیر باید واسطه ها و دلالان حذف شوند.

برنامه ریزی برای صادرات میوه

در ادامه ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی تصریح کرد: امسال رکورد بالایی در تولید میوه در ۱۰۰ سال اخیر خواهیم داشت. سال گذشته ۷۲۲ تن محصولات کشاورزی تولید کردیم که می توانیم در صادرات هم فعال باشیم.

وی ادامه داد: امسال با رحمت الهی، تلاش کشاورزان و مدیریت وزارت جهاد کشاورزی شرایط خوبی در تولید میوه و محصولات کشاورزی داریم و باید در حوزه صادرات هم برنامه ریزی شود.