اصرار از ترامپ و انکار از اوپک!

 دونالد ترامپ به خبرنگاران گفت: قیمت‌های بنزین پایین می‌آید. من با اوپک تماس گرفتم و به آن‌ها گفتم باید قیمت‌ها را پایین بیاورید. بهای معاملات آتی نفت در پی این اظهارات حدود ۳ درصد سقوط کرد.

در حقیقت میانگین قیمت هر گالن بنزین در آمریکا ۲.۸۸۳ دلار در مقایسه با ۲.۸۷۷ دلار در روز پنج شنبه و ۲.۸۳۹ دلار در هفته پیش بود. قیمت‌های بنزین در آمریکا طی روزهای اخیر کاهش پیدا کرده اما نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰ درصد و نسبت به ماه پیش حدود ۷ درصد بالاتر است.

با وجود اظهارات ترامپ، وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش کرد رئیس جمهور آمریکا محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک با ترامپ صحبت نکرده است. مقامات سعودی نیز به این روزنامه گفتند: ترامپ درباره پایین بردن قیمت‌های نفت با آنها صحبت نکرده است.

دولت ترامپ اوایل هفته گذشته اعلام کرد معافیت‌ها برای ادامه واردات نفت ایران را که برای هشت کشور صادر کرده بود، تمدید نخواهد کرد. قیمت‌های نفت طی دو روز پس از اعلام این تصمیم، بیش از سه درصد صعود کرده بودند.

دولت آمریکا اعلام کرده که از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و همپیمانان دیگرش برای جبران نفت ایران قول همکاری گرفته است.

با این حال، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته اظهار کرد: نیازی برای افزایش فوری تولید نفت وجود ندارد و این کشور تنها در صورت درخواست مشتریان، تولیدش را بالا خواهد برد.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، بسیاری از تحلیلگران معتقدند اعضای اوپک بعید است تولیدشان را فوراً بالا ببرند زیرا قیمت‌های نفت پس از اقدام مشابه سعودی‌ها و سایر تولیدکنندگان برای افزایش تولید در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران ریزش کرده بود. این امر ممکن است میزان عرضه را محدودتر کرده و از قیمت‌های نفت برنت در محدوده ۷۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه پشتیبانی کند.

اوپک و متحدانش شامل روسیه از ابتدای سال میلادی جاری توافقی برای محدودیت عرضه ۱.۲ میلیون بشکه در روز به مدت شش ماه را به اجرا گذاشته اند. عربستان سعودی می‌تواند بدون نقض توافق، تولیدش را حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز بالا ببرد.