شیطنت تولیدکنندگان افسار قیمت لوازم خانگی را پاره کرد

 محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره کاهش ۳۹.۱ و ۱۳.۸ درصدی تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر در 10 ماه نخست سال گذشته نسبت به ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۶، گفت: قدرت خرید مردم در سال گذشته به دلیل کاهش ارزی پول ملی کاهش چشم گیری پیدا کرد در نتیجه از حجم تقاضا کاسته شد؛ در حال حاضر فردی با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق مسلما نمی‌تواند لوازم خانگی -که قیمت آن در سال گذشته سه برابر شده است- را خریداری کند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر به دلیل کاهش نقدینگی تولیدکنندگان، مواد اولیه کمتری در اختیار آنها است چراکه پس از اعمال تحریم‌ها موانع بسیاری مانند انتقال ارز پیش روی واردکنندگان است.

حضور دلالان در بازار گرانی لوازم خانگی را رقم زد

وی با بیان اینکه زمانی که نقدینگی و ارزش پول ملی کاهش پیدا کند سرمایه در گردش 10 میلیارد تومانی کارخانه ارزش ۳ میلیارد تومانی پیدا می‌کند، اظهار کرد: حضور دلالان در بازار لوازم خانگی گرانی این محصولات را رقم زد؛ چراکه سوداگران با هدف کسب سود، لوازم خانگی را خریداری کرده و به صورت قطره‌چکانی به بازار عرضه کردند در واقع دلالان با کنترل عرضه و تقاضا قیمت لوازم خانگی را افزایش دادند.

تولیدکنندگان می‌توانند لوازم خانگی موردنیاز کشور را تامین کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قدرت و ظرفیت تولید کشور بالاست و تولیدکنندگان می‌توانند نیاز کشور را تامین کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارخانه‌ها به دلیل نبود مواد اولیه از تمام ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند.

افزایش کیفیت لوازم خانگی یکی از مولفه‌های موردنیاز برای صادرات است

انصاری با بیان اینکه افزایش کیفیت محصولات یکی از مولفه‌های موردنیاز برای صادرات است، ادامه داد: تنها راه نجات صنعت کشور استفاده از جوینت ونچر است با تحقق این امر می‌توان از تجربه برندهای برتر دنیا استفاده کرد.

عرضه محدود لوازم خانگی در نیمه نخست سال گذشته نشاندهنده شیطنت برخی تولیدکنندگان است به نظر می‌رسد این افراد در تلاش بودند تا با کاهش عرضه، قیمت محصولات را تا حدودی افزایش دهند

منصوری تصریح کرد: اگرچه در حال حاضر تولیدکنندگان با مشکلاتی مانند کمبود مواد اولیه و تامین نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند اما در ماه‌های نخست سال گذشته مشکلی در تامین نیازهای تولید وجود نداشت در واقع عرضه محدود لوازم خانگی به بازار در نیمه نخست سال گذشته نشاندهنده شیطنت برخی تولیدکنندگان است به نظر می‌رسد این افراد در تلاش بودند تا با کاهش عرضه، قیمت محصولات را تا حدودی افزایش دهند.

سود تولیدکنندگان از افزایش نرخ ارز

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته سال خوبی برای تولید بود چراکه تولیدکنندگان در ابتدای سال مواد اولیه را با نرخ ارز ۳۸۰۰ تومانی وارد کردند اما کالاها براساس ارز گران فروخته شد.