وضع قوانین مالیاتی راهکار کشیدن ترمز فعالیت سوداگران مسکن

 صدیف بدری در مورد افزایش افسارگسیخته و 100 درصدی اجاره بها، گفت: بر هم خوردن تعادل بازار مسکن قابل پیش بینی بود زیرا طی 5 سال گذشته دولت در حوزه عرضه مسکن به ویژه برای اقشار کم درآمد و متوسط رو به پایین برنامه خاصی نداشت.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: زمانی که عرضه نباشد و تقاضا ثابت یا افزایش یابد تعادل بازار به هم می خورد و در کنار مسائل اقتصادی موجود و به تبع آن افزایش چند برابری قیمت مصالح طی یک سال گذشته در حوزه اجازه بها مسکن چالش ها و مشکلاتی به وجود آمد.

وی با بیان اینکه مردم بیشتر به فکر حفظ ارزش پول خود هستند، ادامه داد: بنابراین به دارایی خود به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می کنند و برخی صاحب خانه ها از طریق اجاره بها زندگی خود را می گذارنند.

دولت طی 5 سال گذشته بازار، تولید و اجاره بها مسکن را به حال خود رها کرده است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دولت طی 5 سال گذشته بازار تولید و اجاره بهای مسکن را به حال خود رها کرده است، تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی از زمانی که این مسئولیت را پذیرفته برنامه هایی مانند تولید و احداث 400 هزار واحد مسکونی طی دو سال را در دستور کار دارند که این اقدامات و برنامه ها امیدوارکننده بوده اما کافی نیستند بنابراین نیاز است سیستم بانکی به کمک بازار بیاید.

بدری با اشاره به حمایت از مستاجران در کشورهای پیشرفته، یادآور شد: کشورهای پیشرفته و کشورهایی که مشکلات اجاره بها و تولید مسکن را حل کردند در کنار حمایت از تولید و احداث مسکن با ارائه وام های کم بهره به مستاجران همچنین سند ملک را به عنوان ودیعه قبول می کنند و با تخلیه مسکن از سوی مستاجر وام به نام مستاجر جدید انتقال می یابد.

دولت و مسئولان وزارت راه و شهرسازی حمایت مناسبی از مستاجران داشته باشند

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: می طلبد دولت و مسئولان وزارت راه و شهرسازی حمایت مناسبی را از مستاجران داشته باشند؛ به طور قطع این موضوع را در جلسات آتی کمیسیون عمران مطرح خواهیم کرد و اگر دولت نیاز به تصویب قوانین مناسب داشته باشد همکاری لازم را خواهیم داشت.

سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، در مورد وجود دلالان در حوزه بازار مسکن و راهکار رفع این مشکل، گفت: مانند تمامی حوزه ها سوداگران و دلالان در بازار مسکن نیز فعالیت دارند و این موضوع صحت داشته و مورد تایید است.

نیازمند بکارگیری راهکارهای سلبی برای برخورد با دلالان و همچنین تشویقی برای افزایش تولید مسکن هستیم

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نیازمند بکارگیری راهکارهای سلبی برای برخورد با دلالان و همچنین تشویقی برای افزایش تولید مسکن هستیم که در این رابطه با وضع قوانین مالیاتی و کنترل مالی مناسب، همکاری مناسب کارشناسان امور مالیاتی و در صورت نیاز ارائه لایحه ای از سوی دولت می توان ترمز فعالیت دلالان و سوداگران در بازار مسکن را کشید.

سیستم بانکی موجود نیاز به جراحی ویژه دارد/ بانک ها تاکنون در حوزه اجاره بها ورود نکردند

وی یادآور شد: برای کاهش اجاره بها دولت باید با ورودی جدی کنترل بازار و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا را در دستور کار قرار دهد همچنین دولت و بانک ها همکاری مناسبی را داشته باشند در این رابطه سیستم بانکی موجود نیاز به جراحی ویژه دارد زیرا بانک ها تاکنون در حوزه اجاره بها ورود نکردند.

اگر تدابیر مناسب اتخاذ نشود وضعیت اجاره بها به مراتب بحرانی تر خواهد شد

بدری افزود: بانک مرکزی باید با حمایت از قشر ضعیف و متوسط و ارائه وام های کم بهره به آنها از افزایش سرسام آور اجاره بها به ویژه در تابستان که زمان نقل و انتقال و جابجایی مستاجران است جلوگیری کند و به طور قطع اگر تدابیر مناسب اتخاذ نشود وضعیت اجاره بها به مراتب بحرانی تر خواهد شد.