افزایش قیمت بنزین؟ / شایعات را جدی نگیرید

 در این مطلب می خوانید:

افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست

قیمت بنزین نباید افزایش پیدا کند

2500 تومانی شدن قیمت بنزین و شایعات اخیر

گروه اقتصادی- افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه بندی بنزین چند روزی است در فضای مجازی گمانه زنی های مختلفی را راجع به خود اختصاص داده است اما جالب اینجاست که بر اساس مصوبه مجلس در لایحه بودجه 98 قیمت بنزین باید مانند سال 97 باقی بماند و با این حال معلوم نیست گمانه زنی ها و انتشار اخبار از سوی برخی افراد درباره گران شدن بنزین به چه منظوری صورت می گیرد.

افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست

صفری از نمایندگان مجلس که در کمیسیون انرژی عضویت دارد درباره اخبار مربوط به گرانی بنزین گفت: همه این مسائل صحبت‌هایی است که در فضای مجازی مطرح می‌شود و هنوز، نه در مجلس و نه در دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه‌بندی آن اتخاذ نشده است.

وی به شکل صریحی تاکید کرد که هرگونه تغییر در روش عرضه بنزین، اعم از سهمیه‌بندی و یا افزایش قیمت بنزین باید به تصویب مجلس برسد و طبق مصوبه مجلس در لایحه بودجه 98، مقرر شد که قیمت بنزین در سال 98، مانند سال گذشته باشد و تغییری در آن ایجاد نشود.

قیمت بنزین نباید افزایش پیدا کند

این نماینده مجلس معتقد است که هرگونه تغییر قیمت و یا سهمیه‌بندی بنزین باید در شرایطی صورت گیرد که زیرساخت‌های اقتصادی آن فراهم شده باشد، اما در شرایط موجود که بخشی از مردم و اقشار کم‌درآمد جامعه، قادر به تأمین مایحتاج اولیه زندگی‌شان نیستند، نباید قیمت بنزین افزایش یابد. معتقدم قیمت روش فعلی برای عرضه بنزین نیز مناسب نیست و باید اصلاح شود، اما سهمیه‌بندی نیز در شرایطی باید باشد که قیمت‌ نغییر نکند.

صفری خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بنزین می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای کاهش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد جامعه داشته باشد که باید به این مسئله توجه شود.

2500 تومانی شدن قیمت بنزین و شایعات اخیر

بروجردی از دیگر نمایندگان مجلس نیز درباره 2500 تومانی شدن قیمت بنزین گفت: شرایط کنونی جامعه از نظر اقتصادی، پذیرای افزایش قیمت حامل‌های سوخت و بنزین نیست چراکه با تحقق این امر التهابات بسیاری به بازار تزریق شده و قیمت سایر کالاهای اساسی نیز گران می‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه آماده افزایش قیمت بنزین نیست، افزود: دولت برای افزایش قیمت بنزین باید علیرغم در نظر گرفتن شرایط جامعه، پروسه‌ای منطقی و مبتنی بر واقعیت‌‌‌ها، وضعیت اقتصادی کشور و مردم را به کار گیرد و با طرحی پخته به سراغ تحقق این موضوع رود.

بروجردی هشدار داد که مردم به هیچ وجه نباید به فضاسازی‌‌‌ها و اخبار منتشر شده در فضای مجازی توجه کنند چراکه اتاق فکر دشمن به دنبال تشویش اذهان عمومی و ایجاد اختلال در حوزه اقتصادی کشور است.

مردم نسبت به اخبار منتشر شده درباره افزایش قیمت‌ کالاها و بنزین عکس‌العمل نشان نداده و براساس شایعه‌ها تصمیم‌‌‌‌گیری نکنند.

قیمت بنزین هر قدر هم بالا رود پس از مدتی آن را ارزان می‌پندارند

هدایت‌الله خادمی نیز معتقد است که جایگاههای سوخت استاندارد و هوشمند نیستند و اجرای طرح سهمیه بندی و دو نرخی کردن قیمت سوخت نیازمند هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت است.

وی به نکته ای جالب اشاره می کند و می گوید ارزش ریالی سوخت در کشور پایین نیست، توضیح داد: از آنجا که ارزش پایه پولی کشور مرتب پایین می‌آید، قیمت بنزین هر قدر هم بالا رود پس از مدتی آن را ارزان می‌پندارند!

تا مدامی که ایران یک کشور تک محصولی باقی بماند مشکلات اقتصادی باقی خواهند ماند، در حالی که اگر نفت خام تبدیل به فراوده‌های مختلف همچون بنزین و صادر شود می‌توان سوخت را با قیمتی معقول در اختیار مردم قرار داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شواری اسلامی با ابزار نگرانی از گران شدن قیمت بنزین، اضافه کرد: مردم دیگر توان گرانی‌ها را بیش از این ندارند لذا نباید در این شرایط سخت اقتصادی، کاری انجام داد که شرایط سخت‌تر از این شود.