ماه رمضان و گرانی کالاهای مصرفی مردم/ چند نرخی شدن برخی کالاهای ضروری

در این مطلب می خوانید:

گرانی درد مشترک همه مردم است

تیم اقتصادی دولت نسبت به معیشت بی تفاوت است

حجم تقاضا برای کالاهای اساسی در ماه رمضان تغییری نمی کند

 

گروه اقتصادی- ماه مبارک رمضان در حالی از چند روز دیگر آغاز می شود که برخی کالاهای اساسی که در سبد خانوارها نقشی ویژه دارد گران هستند .

گرانی درد مشترک همه مردم است

به گزارش افکارنیوز، خجسته رییس فراکسیون مباره با مفاسد اقتصادی مجلس در خصوص گرانی مواد غذایی در آستانه ماه رمضان  می گوید که وزاری صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با نمایش و خودنمایی در تلویزیون دم از ساماندهی بازار می‌زنند، اما گرانی کالاها ادعای آنها را رد می‌کند و در حال حاضر گرانی‌، درد مشترک همه مردم شده است.

وی معتقد است که نابسامانی بازار نشاندهنده عملکرد ضعیف ستاد تنظیم بازار است. در حال حاضر قیمت کالاهای اساسی در یک خیابان بیش از 5 نرخ دارد و هرج و مرج موجود در بازار به راحتی قابل تشخیص است.

از سوی دیگر کم فروشی و گران فروشی برخی فروشندگان در بازار موضوع مهمی است که این نماینده مجلس به آن اشاره می کند و می گوید  دستگاه‌های نظارتی، وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت بی‌خاصیت شده اند و هیچ اقدام عملی و ملموسی برای کاهش قیمت‌ها انجام نمی‌دهند.

برای نمونه قیمت شکر در واقع باید 3500 تومان باشد اما در بازار در حال حاضر 9 هزار تومان است و رئیس فراکسیون مباره با مفاسد اقتصادی مجلس دلیل این گرانی را احتکار و انبار کردن سوداگران شکر می داند.

تیم اقتصادی دولت نسبت به معیشت بی تفاوت است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت نسبت به معیشت بی تفاوت است، تصریح کرد: در شرایط کنونی سوداگران از فرصت استفاده کرده و بازار را مدیریت می‌کنند.

ملکی دیگر نماینده مجلس که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن است نیز اشاره به ضرورت توجه مسئولان اجرایی به کنترل قیمت مواد غذایی در آستانه فرارسیدن ماه رمضان، گفت: مشکل فرهنگی آفت اصلی بازار است چراکه همه در ظاهر مسلمان هستند و ادعا می‌کنند باید از حق و حقانیت دفاع کنند اما رفتار برخی ها کاملا متفاوت است و در ایام خاص علیرغم ثابت بودن نرخ ارز قیمت کالاهای اساسی موردنیاز مردم را افزایش می‌دهند.

حجم تقاضا برای کالاهای اساسی در ماه رمضان تغییری نمی کند

در ماه رمضان حجم تقاضا برای کالاهای اساسی تغییری نمی‌کند اما سوءاستفاده‌گران در تلاشند با ایجاد فضای روانی، سود بیشتری به دست آوردند به طور مثال برخی با انبار کردن خرما، پیش از فرا رسیدن ماه رمضان خرما کیلویی ۶۰۰۰ تومانی را ۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

وی اظهار کرد: نمی‌توان به درستی بر بازار و همه فروشندگان نظارت کرد چراکه از یک سو تعداد فروشندگان بسیار است و از سوی دیگر برخی فروشندگان از سود حاصل از گران‌فروشی خود به برخی از ماموران دستگاه‌های نظارتی وجه مناسبی پرداخت می‌کنند تا با آنها برخوردی صورت نگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: شرایط روانی که به دلیل ماه رمضان بر بازار حاکم می‌شود فضا را برای سواستفاده سوداگران فراهم می‌کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی باید وارد عمل شده و انبارهای مملو از کالاهای اساسی که احتکار شده است را شناسایی و کالاها را میان مردم و در بازار توزیع کنند همانند آنچه برای رب گوجه فرنگی اتفاق افتاد.

ملکی با بیان اینکه مکانیزم توزیع در ایران مشکل دارد، تصریح کرد: در حال حاضر مغازه‌های موجود در یک خیابان قیمت‌های مختلفی برای یک کالا ارائه می‌دهند برای ساماندهی بازار و کاهش قیمت‌ها باید بخش نظارتی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات به موضوع ورود کرده و با نظارت و برخورد شدید با متخلفان مشکلات مردم را کاهش دهند.

به نظر می رسد دولت باید تمام توان خود را در آستانه ماه مبارک رمضان بگذارد و با نظارت جدی بر فروشندگان در مقابل کسانی که با احتکار ضربه جدی به معیشت خانوارها می زنند بایستد و از سوی دیگر تمهیدات لازم را برای فراهم شدن مواد غذایی اصلی مردم که در این ماه مبارک به آن نیاز دارند به کار گیرد.