چرا ماکارونی و خرما گران شد؟

گروه اقتصادی- طی چند روز گذشته قیمت ماکارونی به شدت افزایش یافته و این پرسش برای بسیاری از مردم ایجاد شده است که قیمت این قلم خوراکی که در یک سال گذشته تغییر آنچنانی نداشته است چرا ظرف چند روز گذشته و در آستانه ماه مبارک رمضان، 70 درصد قیمت آن رشد کرده است. بررسی ها نشان می دهد که ریشه این گرانی به بودجه سال 1398 و افزایش قیمت 100 تومانی نرخ خرید تضمینی گندم باز می گردد!

به گزارش افکارنیوز؛ این روزها در حالی قیمت خرما در بازار نقاط مختلف کشور در حال افزایش است که سود این افزایش قیمت همچنان نصیب دلالان و سودجویان می‌شود و کشاورزان بهره‌ای از این افزایش قیمت ندارند.خرما که تا چند ماه پیش با قیمتی در حدود ۷ تا ۸ تومان عرضه می‌شد اکنون قیمت آن به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است. 

اسفنانی درباره علت افزایش قیمت ماکارونی و خرما، اظهار داشت:  قرار بود اتحادیه برای خرما یک قیمتی را مشخص کند و اگر آن قیمت اعلام شد، مبنا همان خواهد بود وگرنه فاکتور خرید فروشنده‌ها مبنای ما است که حداکثر باید با ده درصد سود بفروشند و مازادش گرانفروشی است و باید برخورد شود. 

وی افزود: در مورد ماکارونی هم چون امسال قیمت خرید تضمینی گندم تا 1900 تومان افزایش یافته، کارخانه‌هایی که مستقیم آرد مصرف می‌کردند تا 36 درصد به قیمت کالاهایشان اضافه کردند. این قیمتی است که سازمان حمایت اعلام کرده و امیدواریم تا ماه رمضان موضوع خاصی نداشته باشیم، نظارتمان بر مراکز فروش اقلام مانند فروشندگان حلیم و آش، کبابی‌ها و فروشندگان گوشت و مرغ و قنادی‌ها را ادامه می‌دهیم. قیمت زولبیا و بامیه هم کیلویی 20 هزارتومان اعلام شده و بالاتر از این قیمت گرانفروشی است و برخورد می‌شود. 

بیشتر بخوانید:

ماکارونی گران شد

6 برابر شدن قیمت خرما پس از احتکار سوداگران

ماه رمضان و گرانی کالاهای مصرفی مردم/ چند نرخی شدن برخی کالاهای ضروری