زمان آغاز استفاده از رمز یکبار مصرف بانکی

گروه اقتصادی-  این روزها کلاه‌برداری اینترنتی با روش‌های مختلف برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی در کشور بسیار گسترده شده و بسیاری از کسانی که اطلاعات کمی از روش‌های سارقان امروزی دارند دچار ضررهای هنگفتی شده‌اند. پلیس فتا اعلام کرده که در سال ۹۷، ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده برداشت غیرمجاز که بخش مهمی از آن‌ها به خاطر ناآگاهی مردمی بوده تشکیل‌شده است.

به گزارش افکارنیوز؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جهت ایمن سازی دسترسی کاربران به سیستم‌های الکترونیکی و افزایش امنیت در تراکنش‌های بانکی و استفاده عموم مردم از خدمات در بستر بانکداری الکترونیک سند الزامات رمز‌های پویا یا همان رمز یکبار مصرف با عنوان لاتین One Time Password به مخفف OTP را به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را با همکاری شرکت کاشف در شهریور سال گذشته ابلاغ و به بانک‌ها اعلام کرد تا باید تا آذر نسبت به تهیه زیرساخت ارائه رمز یکبار مصرف اقدام کنند.

با OTP آشنا شوید

در مقابل رمز ثابت، رمز یکبارمصرف One Time Password یا OTP قرار دارد که به معنای کلمه رمزی است که فقط یکبار می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر جلوگیری از فیشینگ با استفاده از این رمز یکبارمصرف جلوی برداشت از طریق کیلاگرها (نرم‌افزارهایی که کلیدهای فشرده‌شده روی صفحه‌کلید را ذخیره می‌کند) را هم می‌توان گرفت.

بانک‌ها درواقع باید به‌وسیله ابزارهایی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند تا خردادماه ۹۸ امکان استفاده از رمز دوم را فراهم کنند. پیش‌ازاین برخی بانک‌ها از توکن که دستگاهی جداگانه برای تولید رمز بود، استفاده می‌کردند اما با گسترش تلفن‌های همراه در کشورهای مختلف جهان این کار به‌وسیله اپلیکیشن‌ها صورت می‌گیرد. بانک‌ها باید در اپلیکیشن‌های موبایل خود یا با اپلیکیشن جداگانه امکان استفاده از رمز دوم را فراهم کنند.

​براساس بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسات اعتباری رمز دوم ایستا کارت بانکی که هم اکنون برای بسیاری از مشتریان شبکه بانکی فعال است صرفا تا پایان اردیبهشت ماه قابل استفاده خواهد بود.

این رمز از ابتدای خرداد ماه به صورت خودکار حذف و باید از رمز دوم یکبار مصرف استفاده شود که صرفا برای انجام تراکنش با کارت اعلام شده و فقط ۶۰ ثانیه اعتبار دارد.

بیشتر بخوانید: 

الزام استفاده از رمز دوم یکبار مصرف از خرداد 98+جزئیات

سازو کار استفاده از رمز‌های یک‌بارمصرف در تراکنش‌های بانکی

ضرورت فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف کارت‌های بانکی