منطقه‌ای شدن تسهیلات مسکن؛ شمشیری دو لبه در بازار

 سیداحسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره تصمیم بانک مرکزی برای منطقه‌ای شدن تسهیلات خرید مسکن، گفت: به نظر من این سیاست و رویکرد مانند یک شمشیر دو لبه است که یا می تواند به بهبود بازار مسکن کمک کند و یا عملا موجب تلاطم چند برابری این بخش شود.

منطقه‌ای شدن قیمت مسکن ملاک اصلی برای اجرای منطقه‌ای شدن تسهیلات

اگر دولت و بانک مرکزی به دنبال منطقه‌ای شدن تسهیلات خرید مسکن است، در گام نخست باید قیمت مسکن را منطقه ای کند، یعنی آنکه دولت به صورت دستوری، مناطق را نرخ گذاری و قیمت گذاری کند و مساکن در هر منطقه تا سقف اعلامی بتوانند قیمت مسکن خود را بالا ببرند

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر من اگر دولت و بانک مرکزی به دنبال منطقه‌ای شدن تسهیلات خرید مسکن است، در گام نخست باید قیمت مسکن را منطقه ای کند، یعنی آنکه دولت به صورت دستوری، مناطق را نرخ گذاری و قیمت گذاری کند و مالکان در هر منطقه تا سقف اعلامی بتوانند قیمت مسکن خود را بالا ببرند.

کنترل بازار ملک با منطقه ای شدن قیمت مسکن

وی ادامه داد: با این سیاست و برنامه می توان نسبت به اجرایی کردن موضوع منطقه‌ای شدن تسهیلات خرید مسکن اقدام کرد و قطعا با این رویکرد می توان از افزایش چشمگیر قیمت مسکن جلوگیری کرده و در جهت تأمین سرمایه متقاضیان خرید خانه اقدام کرد.

اجرای غیراصولی تسهیلات منطقه ای موجب تایید افزایش سرسام آور قیمت مسکن می شود

علوی افزود: از طرف دیگر اگر دولت و بانک مرکزی بدون پیش برنامه اقدام به منطقه ای کردن تسهیلات خرید مسکن کند، قطعا باید شاهد تایید افزایش سرسام آور قیمت مسکن باشیم، از طرف دیگر منطقه ای کردن تسهیلات، مهر تأییدی بر گرانی های اخیر بازار مسکن است. در حالی که وزارت راه و شهرسازی اولویت نخست خود را باید کاهش قیمت کنونی مسکن بگذارد.

منطقه‌ای کردن تسهیلات خرید مسکن بدون پشتوانه موجب به هم ریختن عرضه و تقاضا در بازار می شود

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: منطقه‌ای کردن تسهیلات خرید مسکن بدون پشتوانه برنامه ای موجب هرج و مرج و به هم ریختن عرضه و تقاضا در بازار می شود، از این رو ملاک هر اقدام و اجرای سیاست جدید، نظارت شدید دولت بر بازار است.