گنج عظیم رشد اقتصادی در تجارت دریایی ایران

 علی سلطانپور، مدیر امور آبنگاری و جزر و مد سازمان نقشه برداری کشور  به اهمیت نقش دریاها بر تجارت کشورها اشاره کرده و گفت: کشور ما در بحث تولیدات دریایی و همچنین بهره برداری از اجسام زنده و غیر زنده آبی تمرکز کمی داشته است، این درحالی است که کشورهای دیگر به دریا اهمیت زیادی قائل می‌شوند.

وی افزود: منابع فسیلی، گاز، نفت، شیلات و بسیاری از گونه‌های گیاهی و دارویی از جمله مواردی است که ایران در آن غنی است، اما به میزان دارایی‌هایش از آن استفاده نمی‌کند. حال برای اینکه پیش زمینه بهره برداری از این مقوله آماده شود باید به دو موضوع تجهیز ابزارآلات و حمایت از نیروی انسانی مشغول در دریاها توجه جدی شود.

سلطانپور در ادامه به پر هزینه بودن نگه‌داری از شناور‌های دریایی اشاره کرد و گفت: سال گذشته با تعمیر شناور آبنگار، قادر به پیمودن ۲۸ هزار کیلومتر از آب‌های داخلی و خارجی شدیم، این شناور دو شناور مکمل دیگر هم دارد که متأسفانه به علت کمبود بودجه این شناورها راکد هستند.

وی افزود: برای اینکه سرآمد کشور‌های منطقه در بحث پایش آب‌ها و همچنین ترازسنجی باشیم باید شناورهایمان را به بیش از ۵ شناور ارتقا دهیم.

سلطانپور با اشاره به ارز آوری تولید و فروش چارت‌ آب‌های خلیج فارس گفت: در سال‌های گذشته کشور انگلیس با فروش چارت‌های آبی خلیج فارس و عمان، مبالغ حاصل از این فروش را برای ارتقای سیستم نقشه برداری خود صرف کرد، اما از سال ۹۴ تا کنون کشور ما با تأیید نقشه‌های رسمی دریایی خود توانسته بیش از ۱ میلیون دلار در سال را با فروش چارت‌های آبی و کاغذی خلیج فارس آن هم با نام مالکیت ایران، به کشور وارد کند.

مدیر حوزه آبنگاری و جزر و مد سازمان نقشه برداری کشور افزود: روند تولید نقشه های دریایی به علت اینکه استاندارهای جهانی روی آنها نظارت دارد کمی طولانی است، برای اینکه نقشه‌های تایید شده و برای فروش در سیستم رسمی سازمان بنادر و هیدروگرافی قرار بگیرد، باید ابتدا این نقشه از طریق سازمان بنادر راستی آزمایی شده و سپس به نام کشور مالک به ثبت برسد، البته در  این بین مقررات قانونی هم تغییر می‌کند.

وی گفت: تمام کشورهای دنیا موظف هستند برای حضور در آب‌های دریایی خلیج فارس با نقشه‌های ایرانی وارد شوند و در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد.

این مقام مسئول در پایان به ترازسنجی این سازمان در بحران سیل اخیر اشاره کرد و گفت: تراز سنجی آب‌های داخلی بر عهده وزارت نیرو است، زیرا بیشتر این تراز سنجی‌ها در حیطه سدها صورت می‌گیرد، اما به دلیل اینکه بحران‌ها نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها با یکدیگر است سازمان نقشه برداری در تراز سنجی کارون و هورالعظیم به وزارت نیرو کمک کرد. ما می‌توانیم در بسیاری از مسیرهای آبی رودخانه‌ای تراز سنج نصب کرده و میزان تحرک آب‌ها را بسنجیم. همانطور که در دریای خزر و خلیج فارس اندازه گیری تراز آب به صورت برخط انجام می‌شود.