راهکارهای ایجاد رونق در بازار مسکن

 بازار مسکن در سال ۹۸ با مشکلات زیادی از جمله افزایش حجم نقدینگی و فعالیت بیش از حد دلالان در این بازار مواجه شده است با این اوصاف حجم معاملات در این بازار کاهش قابل توجهی داشته است.

در راستای رونق و تعادل در بازار مسکن اقدامات و سیاست گذاری‌های متعددی اجرا شده که تا حدودی هم تاثیر مثبت در این بازار داشته اند، اما مشکلات عمده‌ای همچنان وجود دارد که باعث فاصله‌ی زیاد بین عرضه و تقاضا در این بازار شده است.

در همین راستا احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن در خصوص شرایط فعلی بازار مسکن گفت: حجم معاملات در بازار مسکن بسیار کاهش یافته چراکه قیمت مسکن در بازار روزانه تغییر می‌کند و مردم اقدام به خرید یا فروش آپارتمان و زمین نمی‌کنند.

سرحدی خاطر نشان کرد: یکی از راه‌هایی که دولت می‌تواند در راستای رونق در بازار مسکن می تواند در پیش بگیرد این است که محدودیتی برای مالکان در کلانشهر‌ها ایجاد کند یعنی هر فرد در کشور صاحب یک خانه یا زمین باشد، با این روش تکلیف خانه‌های خالی مشخص خواهد شد و کالای مسکن به نیازمندان واقعی خواهد رسید.

همچنین افشین پروین پور از دیگر کارشناسان بازار مسکن در خصوص بخش‌های مختلف بازار مسکن در کشور گفت: بازار مسکن در کشور دو بخش دارد بخش اول ساخت و ساز و بخش دوم معاملات این بازار است.

وی افزود: سیاست انقباضی و کاهش نقدینگی باید در بخش دوم یعنی بخش خرید و فروش عملی شود، زیرا این کار نهایتا به کاهش فعالیت دلالان و سوداگران منجر خواهد شد از سوی دیگر عملی کردن سیاست انقباضی در بخش اول که بخش ساخت و ساز است، مشکلات این بازار را بیشتر خواهد کرد و بر افزایش قیمت‌ها دامن خواهد زد.

پروین پور متذکر شد: از نظر کارشناسان بازار مسکن، باید نهادی مختص ساخت و ساز در کشور ایجاد شود تا بر کار آن‌ها نظارت دقیقی شود و از سود‌های کلان جلوگیری شود این اقدام قیمت نهایی مسکن را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: بازار مسکن در صورتی از این وضعیت آشفته خارج می‌شود که از ارزش و قیمت زمین‌ها کاسته شود همان گونه که هم اکنون شاهد آن هستیم اختلاف قیمت زیادی بین آپارتمان‌های مناطق ۲۲ گانه تهران وجود دارد که بزرگ‌ترین دلیل آن ارزش زمین است، حد زیادی از این اختلاف‌ها بی مورد بوده و با نظارت دقیق بر طرف خواهد شد.